Aukomisapua ongelmaryppääseen +  terävyyttä visioon + (ammattitason valokuvilla) keulaa markkinointiin - LUE LISÄÄ SINULLE TÄRKEÄN OTSIKON ALTA!

Muutu Raamatun äärellä: Syväprosessoivaa raamatunopetusta

Tavallista raamattutuntia syvemmälle pääsemme yhdessä aiheeseen eläytyen ja yhdessä aihetta pohtien. Tämän olen havainnut keskustelevissa saarnoissani, kun olen kysellyt:

Mitä sinulle nousee tästä aiheesta?

Koulutyöhön löysin yhdeksi työvälineeksi Deep Talk -menetelmän, jota on hyödynnetty myös yrityksissä. Päätin toteuttaa menetelmää soveltaen raamattutunnin (aiheena: Ole muutos)

Menetelmän voima yllätti

Tiesin menetelmän vahvuudet. Silti yllätyin, miten syvälle asioiden ytimeen pääsimme, kun osanottajat uskaltautuivat astumaan kertomukseen ja heittäytymään prosessiin.

Menetelmän idea ja vahvuus näyttää piilevän siinä, että kertomukseen eläytyen saa tilanteisiin etäisyyttä. Pystyy näkemään asioita, joita ei muuten näkisi – tai uskaltaisi katsoa. Tilanne on neutraali myös siinä mielessä, että erilaiset näkökulmat sallitaan. Kukin lähtee liikkeelle prosessiin siitä lähtöpisteestä, jossa on – ja niin on hyvä.

CASE Hapate/Taikinanjuuri

Aloitimme hapate/taikinanjuurivertauksen (Matt. 13: 33) äärellä

  • Yksi kyseli: Minne ihmeeseen nainen leipoi niin paljon leipää?
  • Toinen jauhojen puhtautta.
  • Kolmas teknistä ongelmaa (eli missä nainen pystyi paistamaan niin monta leipää)
  • Neljäs taikinan ”täyshappanemiseen”.
  • Minä taas olin kiinnittänyt huomion hapatteen puhtauteen ja siihen, miten yltäkylläinen Jumalan valtakunta on.

Kun kirjoitin aiheesta kuukausitiedotteeseemme, siinä olivat kaikki nämä näkökulmat:

”Taivasten valtakunta on hapatuksen kaltainen, jonka nainen otti ja sekoitti kolmeen vakalliseen jauhoja, kunnes kaikki happani.” Matt. 13: 33

Jauhoja ei ollut kolme pikkukipollista: vakan vetoisuus on 12 litraa. Taikinassa jauhoja oli peräti 36 litraa. Taikinasta syntyisi vehnäleipiä 40-50 kpl (ohuita leipiä paljon, paljon enemmän!)

Jeesuksen vertauksessa hapatus on myönteinen asia: Jumalan valtakunnan on tarkoitus perinpohjaisesti hapattaa elämämme ja ympäristömme. Niin kuin taikina kohotessaan moninkertaistuu, Jumalan valtakunnan on tarkoitus olla – edelleen vuonna 2018 – etenevä ja voittoisa valtakunta. Leipää taikinasta syntyi yli yhden perheen tarpeen. Niin Jumalan valtakuntakin on tarkoitettu jaettavaksi.

Hapatus esiintyy Raamatussa myös kielteisessä mielessä. Jos hapate on vanhaa tai siinä on epäpuhtauksia, taikinasta tulee pahanmakuista. Taikina ei happane (ts. kohoa/laajene joko ollenkaan tai kohoaminen/laajeneminen on vajavaista) tai jos happaneekin, lopputulos on pahanmakuinen.

Paavali käskee perkaamaan pois vanhan hapatteen perinpohjaisesti, jotta seurakunnasta, jolle hän kirjeen kirjoitti (Korintti) tulisi ihkauusi taikina. (1 Kor. 5: 6,7)

Vanha on perattava pois, jotta uusi on mahdollinen. Laajenemisen häiriötekijä on poistettava, jotta terve kasvu mahdollistuu. Pahanmakuiseksi taikinan tekevä, pilalle mennyt hapate, on poistettava, jotta leivästä tulee maukasta.

Käytännössä muodostimme yhdessä uuden raamattutunnin alkuperäisen ”päälle” ja jatkoksi.

CASE ”Lasarus, tule ulos!”

Osion lähtökohdaksi otin:

Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, Jumalan oma kansa, määrätty julistamaan hänen suuria tekojaan, joka teidät on pimeydestä kutsunut ihmeelliseen valoonsa. Ennen te ette olleet kansa, mutta nyt te olette Jumalan kansa. Ennen te olitte armoa vailla, mutta nyt on Jumala teidät armahtanut. 1 Piet 5: 9-10

Kertomus Lasaruksen haudalla (Joh. 11) vei meidät pohtimaan muun muassa:

  • Missä kukin on kertomuksessa: Lasarus haudassa? Se, joka päästää lähimmäisen vapauteen? Kenties sureva, joka kuitenkin näkee toivon Jeesuksessa? Vai sivustakatsoja? Tai ehkä kriittisesti Jeesukseen suhtautuva?

 

DSC_2450KRISTUSYHDISTÄÄ

CASE: Mitä varjon tuolla puolen? – Opetuksen sovellus

Pohdinnan edetessä kyselimme: Mikä on itse kunkin pimeys? Varjo? Kuolema? Side? – Ja aloimme soveltaa opetusta käytäntöön.

Olin yllättynyt, miten syviin asioihin pääsimme käsiksi! – Tässä nimenomaisessa tilanteessa päädyimme kysymykseen: Mikä estää sen, että Jumala ei pääse toimimaan yhteisössä niin vapaasti kuin odottaisi?

  • Sisikunnan rikkinäisyys ”piikittelee”.
  • Elämässä on vaikeita ylitsepääsemättömältä tuntuvia asioita, kuin muureja.
  • Herätyksen este on kuin vuori, jolle täytyy tapahtua jotain ennen kuin asiat etenevät.

Prosessi jatkuu tämän aiheen äärellä: Käymme kiinni herätyksen (todellisiin) esteisiin Johannes Kastajan julistuksen ja Psalmin 24 avulla.

Mutta samalla katselimme huikaisevaa näkymää estävän vuoren toisella puolella: este on voitettu ja saamme nähdä Jumalan vapauttavaa työtä itsessämme ja ympäristössämme. Tähän meidät johtivat kysymykset: Miltä Jumalan ihmeellinen valo näyttää? Tuntuu? Kuulostaa? Tuoksuu? Mitä itse kunkin elämään kuuluu valon valtakunnassa?

Eikö ole naurettavaa tuoda simpukoita, vasaroita, vauvan leluja, oksia tai kankaita raamattutunnin sovellukseen?

Minusta ei. Menetelmä osoitti tehonsa. – Ja jokainen kokonaisuus on omanlaisensa. Aivan niin kuin Jeesuksen vertaukset tai opetuksen lähtökohta.

Menetelmään paneutuminen on avaamassa itselleni aivan uuden maailman Raamattuun: Olen alkanut nähdä, kuinka

  • Jeesus tosiaan osoitti kedon kukkia opettaessaan Isän huolenpidosta
  • käärmeitä ja skorpioneja vilisevän reitin varrella Jeesus opetti, miten Hänen seuraajillaan on valta tallata noita inhottavia ja vaarallisiakin otuksia ja osoitti orjantappuroita kertoessaan elämän murheiden tukahduttavasta voimasta
  • Johannes Kastaja viittasi vuoriin ja laaksoihin julistessaan Juudean erämaassa
  • Daavid päätyi ajattelemaan hyvää paimenta nimenomaan paimenen taustansa takia

Ja ehkäpä tässä näkyy parhaimmillaan myös se, että Taivasten valtakunta on löydettävissä ”lasten kaltaisesti” – heittäytymällä .


Deep Talk on 2000-luvulla kehitetty, erilainen ja iloinen työyhteisön ja/tai ryhmän kehittämismenetelmä. Se perustuu

  • ohjaajan esittämään kertomukseen ja
  • siitä seuraavaan prosessiin
  • avoimuuteen, arvostukseen ja kunnioitukseen
  • sopii hyvin erilaisille ryhmille

Osallistujat irrottautuvat arjesta kertomusten avulla, kohtaavat mieleenpainuvalla tavalla itsensä ja yhteisönsä, ja rakentavat yhteisen ”leikin” avulla uutta, entistä parempaa yhteisöä.

Yksinkertainen menetelmä

  • tempaa mukaansa ja
  • avaa näkymiä uskomattomalla tavalla omakohtaisen oivalluksen kautta
  • ketään tuomitsematta, sormella osoittamatta, syyllisiä etsimättä
  • aloittaen uutta luovan prosessin, muuttaen meitä ja yhteisöämme
%d bloggaajaa tykkää tästä: