Väärä reformaatio?

Pysähdyn Jesajan 7. Luvun kohdalle. Juudan kuningas Ahas kansoineen on pulassa. – Tilanteen kuvaus löytyy 2. Kuingasten kirjasta luvusta 16.

Ahaasta kirjoittajalla ei ole kovin mairiteltavaa sanottavaa:

“Ahas ei tehnyt sitä, mikä on oikein Herran, hänen Jumalansa, silmissä, niin kuin hänen esi-isänsä Daavid oli tehnyt.”

Hän teki nimenomaan sitä, mitä Herra oli kieltänyt:

Älkää noudattako entisen asuinmaanne Egyptin tapoja älkääkä ruvetko seuraamaan niitä tapoja, joita noudatetaan Kanaaninmaassa, minne minä teidät vien. Älkää eläkö vieraiden kansojen tapojen mukaan.”

“Noudattakaa minun lakejani, pitäkää minun käskyni ja eläkää niiden mukaan. Minä olen Herra, teidän Jumalanne.”

Kun ”isien usko” ei olekaan trendikäs

Ahas

“ — vaelsi Israelin kuninkaiden tietä ja jopa pani poikansa kulkemaan tulen läpi, niiden kansojen kauhistavien tapojen mukaisesti, jotka Herra oli hävittänyt israelilaisten tieltä.”

Tässä  hän on vähintäänkin ahkera:

“Hän uhrasi ja suitsutti kukkuloilla ja kummuilla ja jokaisen lehtevän puun alla.”

Niiden lainalaisuuksien mukaan, jotka avautuvat Vanhan testamentin sivuilta, Ahas kansoineen on omineen. Jumalalla ei ole tilanteeseen lupauksen lupausta avusta tai varjeluksesta. Ahas ei näyttänyt kovin paljon tilanteesta perustavan: Myöhemmin hänen nähdään hakevan apua Assyrialta. Ennen muuta hänen nähdään turvautuvat “jumaliin”, joita ympäröivät kansat palvoivat. Hänen isiensä Jumala enempää kuin jumalanpalvelustavat eivät olleet kaikesta päätellen hänelle tarpeeksi trendikkäitä.

Jumala asettuu väliin – vielä tämän kerran

Jumala lähettää Aahaan luo profeettansa Jesajan ja tämän pojan tuomaan sanoman Jumalalta:

“Pysy rauhallisena, harkitse mitä teet. Älä pelkää äläkä sydän kurkussa säiky noita kahta savuavaa kekälettä — älä pelkää Resinin ja hänen syyrialaistensa tai Remaljan pojan vihaa. Syyria on kyllä suunnitellut pahaa sinun varallesi, niin myös Efraim ja sen pää Remaljan poika. He ovat sanoneet: ’Nyt hyökkäämme Juudaan ja saatamme sen kauhun valtaan! Kaappaamme sen ja asetamme sinne kuninkaaksi Tabelin pojan.’Mutta Herra Jumala sanoo näin: — Ei se onnistu, ei niin tule käymään.–´”

2 Kuningasten kirja kuittaa asian hyvin lyhyesti:

“Noihin aikoihin Syyrian kuningas Resin ja Israelin kuningas Pekah, Remaljan poika, lähtivät sotaretkelle Ahasia vastaan. He saartoivat Jerusalemin, mutta eivät pystyneet valloittamaan sitä.”

Palvelen Jumalaa minun ehdoillani?

Jesajan kuvaus jatkuu mielenkiintoisella episodilla: Herra puhui jälleen Aahasille:

Pyydä Herralta, Jumalaltasi, todisteeksi merkki, pyydä vaikka tuonelan syvyydestä tai taivaan korkeudesta.

Mutta Ahas vastasi:

”En pyydä. En pane Herraa koetukselle.”

Niin Jesaja sanoi:

”Kuule siis, sinä Daavidin kuningassuku! Eikö riitä, että te loputtomiin koettelette ihmisten kärsivällisyyttä, kun haluatte koetella vielä Jumalan, minun Jumalani, kärsivällisyyttä?”

Ahasin vastaus näyttää hurskaalta – ja Jumalan käskyjen mukaiselta. Itse asiassa Ahas seisoo Jumalan käskyä vastaan, sillä juurihan Jumala käski häntä pyytämään – ja Ahas ei suostu

2 Kuningasten kirjasta löytyy Ahasin hätkähdyttävä päätelmä kirjoitettuna:

“Pronssialttaria minä käytän silloin, kun on tutkittava ennusmerkkejä.”

Ahasilla on oma variaatio Jumalan lähestymisestä: – Hän lähestyy Jumalaa omalla tavallaan, omilla ehdoillaan – jotka pitkälti olivat mukaelma ympäröivien kansojen jumalanpalveluksesta.

Uskon uudelleenjärjestely

Alun perin temppeli oli Jumalan Daavidille antamasta työnäystä syntynyt ja Salomonin toteuttama. Siellä oli kaikki paikoillaan syystä. – Ahas muuttaa tätä järjestystä Assyriassa näkemänsä (epäjumalan)temppelin perusteella. Siitä tarkka kuvaus löytyy 2 Kun jakeista 10-18. Pappi Uria näyttää tekevän muutokset mukisematta, vaikka temppelin historian tuntijana ja “uskonnonammattilaisena” hänen kaiken järjen mukaan pitäisi olla perillä siitä, kuinka asioiden kuului olla ja mistä syystä.

Puhuttelevasti jakeessa 18 sanotaan:

“Tämän hän teki Assyrian kuninkaan tähden.”

Ehkä mukana on vaikuttuneisuutta: Assyriassa asiat tuntuivat olevan paremmin. Mukana varmasti onmiellyttämistä: Ahas halusi Assyrian kuninkaan joko auttavan häntä tai ainakin olevan hyökkäämättä hänen maahansa.

Kävikin päinvastoin: Jesajan sana sisältää vakavan varoituksen, joka toteutuu reilu sata vuotta myöhemmin: Se, minkä ajatellaan nyt olevan viisasta — mukautua, joustaa ja niiata ympäristön paineen edessä — koituukin kohtaloksi: Maa ja temppeli tyhjentyy. Tilanteesta tulee yksi Messiaan tuloa edeltävä merkki.

Kaukaisen kuvan edessä jotain tuttua

Minkä merkillisen takia me nk. kristityt niiamme ja pokkaamme ympärillemme?

Minkä merkillisen takia poistamme kirkoista tai rukoushuoneesta kristillisiä symboleja, varomme puhumasta joistain aiheista, jne.

Hyvänen aika! Nämä asiat ovat syystä osa uskoamme, elämäämme ja arvojamme.

Jos poistamme kirkoistamme ja seurakunnistamme synnin, ristin tai sovituksen Jeesuksen Kristuksen kautta, teemme “Ahasit”, suoritamme väärää reformaatiota.

Jumala voi meitä armahtaa – mutta yhtä hyvin tilanne voi mennä siihen suuntaan, että “viisaudestamme” voi tulee kuoppa, johon putoamme.

Hiukan toisessa asiayhteydessä kirjoitin kesällä 2011 artikkelin Kenen suosiota etsin?

Siitä pieni katkelma alla:

Kristuksen kompromissiton seuraaminen puhuttelee minua uudestaan ja uudestaan. Termi saattaa kuulosta hyvinkin paljon lakitekstiltä. Syvimmiltään se ei mielestäni sellaista kuitenkaan ole. Kompromissittomuus merkitsee minulle sitä, että uskallan tehdä sen, minkä ymmärrän Jumalan tahdoksi, Paavalin sanoin ”kysymättä lihalta ja vereltä” – silloinkin, kun se ei ns. ole ”in”, ”cool”, suosittua tai näkyvää – vaan niin kuin Jeesuksen tai Paavali kohdalla, voi johtaa epämukaviin oloihin, jopa konfliktiin – tai vainoon.

Kysymys ei ole siitä, että herättäisimme pahennusta tai katastrofin tieten tahtoen, vaan siitä, että ihmisten on vaikea hyväksyä evankeliumia semmoisenaan! Olemme täsmälleen samassa tilanteessa kuin Paavali aikanaan: Yksi pyytää ihmetekoja, toinen etsii viisautta,…(ja kolmas haluaa pyyhkiä koko (kristin)uskon maailmankartalta) ja vastaus on hyvin yksinkertainen: Sana rististä – joka on hulluutta jokaiselle, joka ei sitä semmoisenaan pysty hyväksymään – on Jumalan voima jokaiselle, joka suostuu sen uskomaan ilman mitään ylimääräisiä kommervenkkejä, hyväksymään sen omalle kohdalleen.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s