Prayer – A Method or Intimacy? ( Part 2) Points of Prayer – Rukous – metodia vai läheisyyttä? (Osa 2) Näkokulmia rukoukseen

The third book which I have read on my holiday is Sielun hyvä vieras written by Peter Halldorf, a Swedish Pentecostal theologian. – Kolmas vapaalla lukemani kirja on ruotsalaisen helluntaiteologin Peter Halldorfin Sielun hyvä vieras.

In English you may read about this interesting person in the article of The Charisma Magazine.

Suomeksi tästä mielenkiintoisesta persoonasta löytyy Sana -lehden artikkeli.

As you may read from article written about Peter Halldorf, he seems to muster his inspiration and theology from common roots of Christian based on first decades of Christianity. – Kuten Peter Halldorfista kirjoitetusta artikkelista voidaan lukea, hän ammentaa innoituksensa ja teologiansa juurista, jotka ovat kristityille yhteisiä ja ulottuvat kristinuskon ensimmäisille vuosisadoille.

Asceticism may sound strange in our ears, but many thoughts and ideas of Christian theologians of first decades of Christianity – and thoughts and ideas inspirated by them as well – give us much to (re)think. – Askeesi voi kuulostaa vieraalta korvissamme, mutta monet kristinusko ensimmäisten vuosisatojen teologien ajatukset ja ideat – yhtä lailla kuin heidän ajattelunsa innoittamat ajatukset ja ideat – antavat paljon (uudelleen)ajattelemisen aihetta.

Signing to the story about Ananias and Saphira, Halldorf writes – Ananiaan ja Safiran tarinaan viitaten Halldorf kirjoittaa:

Vaikein karsittava on sellainen ahneus, joka vain näennäisesti etsii Jumalaa. – Kun rukouksesta tulee oman itsetunnon vavistamisen, hengellisen kruunaamisemme työväline, emme ainoastaan menetä syvällistä iloamme, vaan me lakkaamme kantamasta sellaista hedelmää, joka saa aikaan elämää. – The most difficult to be cut is that kind of greed, which only apparently seeks for God. When prayers become tools to strengthen your self-esteem or crown us spiritually, we don´t only lose our deep joy, but we stop bearing such kind of fruit, which give birth to life.

Halldorf muistuttaa myös toisesta riskistä, joka vaanii lähellä niitä, jotka kaipaavat lähelle Jumalaa. – Halldorf also points out another risk that lurks close to those who want to be close to God:

Hengellisyys, joka ensisijaisesti hakee elämyksiä, auttaa vain vähentämään rauhattomuutta ja pinnallisuutta – koko ajan me oleme hakeutuassa milloin minnekin, kurssille, konferenssiin, retriittiin tai hengellisen opettajan luokse, aina sinne, mistä uskomme voivamme löytää suurimman lohdun ja syvimmän rauhan. Kun meidät sitä vastoin vedetään Jumalan omaan elämään ja olemme siihen perehtyneet, tunnemme silloin heti, että olemme kotonamme kaikkialla maailmassa, vaikka olemmekin muukalaisia. – Spirituality, which primarily seeks for experiences, will only help to reduce restlessness and superficiality. All the time we look for where to, if that is a course , a conference, a retreat or a spiritual teacher. All the way we try to find the greatest comfort and deepest peace. On the other hand, when we are pulled inside to God ’s own life, and we become familiar with that life, we feel at that time, that we have our home all over the world, even though we are strangers.

More thoughts in my next post – Lisää ajatuksia seuraavassa artikkelissa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s