955. Herätyskokous

Kirjoitukseni on jatkoa edelliselle Sarvien rasvausta vai Jeesuksen seuraamista. https://sourcepublication.net/2014/11/28/931/ Yhäkin olen tyrmistynyt mainitsemastani tallenteesta. Kerroin kirjoituksessa myös siitä, kuinka äskettäin osuin rukoustilanteeseen, joka oli tallenteelle täysi vastakohta.  Rukoustilanteessa rukoiltiin itkien ja polvillaan apua kipeisiin ja vaikeisiin asioihin. Rukoiltiin myös niiden puolesta, joiden kanssa oltiin eri mieltä. Rukouksessa EN kuullut vihaa, katkeruutta, pahan toivottamista: perussävy oli, että hyvä Jumala armahtaisi meitä kaikkia – ja heitäkin, jotka eivät olleet kanssamme rukoilemassa.

Rukoustilanteen juontaja toi esille ajatuksia Johanneksen evankeliumin 10. luvusta. Erityisesti hän pysähtyi 10. jakeen kohdalle:

Varas tulee vain varastamaan, tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut antamaan elämän, yltäkylläisen elämän.


Tänä aamuna eteeni tuli seuraava video. Aluksi tuo sana muistuttaa joitain ”profetioita”, joista uhkuu uhka. – Uhka mainitaan tässäkin, mutta siinä mainitaan myös: Jos tämä kansa rukoilee, uhka väistyy.

Ajatusten, joita Harold Eaton tuo esille, pitäisi olla itsestään selviä! Meidän kristittyjen pitäisi rukoilla! …mutta hyvä ihme sentään – teemme ihan muita asioita!


Mainitsemani rukoustilanne oli hyvin koskettava.

Se muistutti profeetta Joelin kehotusta:

Vielä nytkin Herra sanoo:
— Kääntykää minun puoleeni,
tehkää niin koko sydämestänne,
paastotkaa, itkekää ja valittakaa.
Repikää rikki sydämenne, älkää vaatteitanne.

Palatkaa Herran, Jumalanne, luo,
sillä hän on anteeksiantava ja laupias,
hän on kärsivällinen ja hänen hyvyytensä on suuri.
Hän voi muuttaa mielensä,
peruuttaa määräämänsä rangaistuksen.
Ehkä hän vielä leppyy ja siunaa jälleen sadon. Silloin voitte taas tuoda ruokauhrin ja juomauhrin Herralle, Jumalallenne.

Puhaltakaa torveen Siionissa,
kuuluttakaa pyhä paasto,
kutsukaa koolle juhlakokous!Kootkaa väki,
pyhittäkää kansa,
kutsukaa vanhukset,
kootkaa lapset ja imeväiset.
Lähteköön sulhanen morsiuskammiosta
ja morsian häähuoneesta.
Itkekää, papit, pyhäkön esipihalla, eteishallin ja alttarin välissä. Sanokaa, te Herran palvelijat: ”Katso, Herra, säälien kansasi puoleen. Älä anna sen joutua häväistäväksi, vieraitten kansojen hallittavaksi. Miksi saisivat kansat pilkaten sanoa: ’Missä on Israelin Jumala?'”


Välillä tuntuu, että olemme nk. uskovina tukkanuottasilla ihan tyhjän päiten! Ajoittain kuulen tukkanuottasilla olon siirtyvän rukoukseen. Käskemme ja komennamme Jumalaa pöllyttämään sitä, jonka kanssa olemme kahakkaan joutuneet. Väärinymmärretty auktoriteettiopetus tukee tätä. Rukoilemme vihasta ja katkeruudesta käsin, puemme rukouksemme pyhyyteen – ja pahimmillaan ”rukouksessamme” tukeudumme pahuuteen. Jumalan tahto ei ole edes jumalattoman kuolema. Millä ihmeen oikeudella me voisimme julistaa kuolemaa tai tuhoa jonku ylle?

Sanoilla on ihan mieletön mahti! Niin on myös päälle jääneessä vihassa:

Teille on opetettu tämä isille annettu käsky: ’Älä tapa.’ Se, joka tappaa, on ansainnut oikeuden tuomion. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion. Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: ’Senkin hölmö’, on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: ’Sinä hullu’, on ansainnut helvetin tulen.

Kärjistäen Jeesus sanoo, että veljeään vihaava on ansainnut saman tuomion kuin toisen tappaja ja toista halveksiva on ansainnut helvetin tulen! HUH!

Sanoilla voimme tappaa; sanoilla voimme rakentaa. Kumman valitsemme?

Jaakob kirjoittaa suorasanaisesti http://www.evl.fi/raamattu/1992/Jaak.3.html#o6

Kielellä me ylistämme Herraa ja Isää, ja sillä me myös kiroamme ihmisiä, Jumalan kuvaksi luotuja. Kiitos ja kirous lähtevät samasta suusta. Tämä ei käy, veljeni!

Jumalan ylistämistä on suoranaista hyötyä. Se kiinnittää katseemme Jumalaan, siihen kuka Hän on. Kanssamatkaajien kiroaminen painaa alas niin meitä kuin heitäkin.


Varas on varastanut monilta meiltä aidon yhteyden toisiimme.

Tuo on voinut tapahtua esimerkiksi hengellisen, henkisen tai fyysisen väkivallan kautta. Köniinsä tavalla tai toisella saanut tulee varovaiseksi. Hän ei halua ikävän kokemuksen toistuvan. Varovaisuus on aiheellista, koska moukarointia on hengellisessä kentässä monen moista. Mutta se, että ei uskalla uudelleen liittyä Jumalan tai ihmisen seuraan, on tragedia. Tämä liittymättömyys monesti liittyy myös siihen, että rukouskaveria ei löydy, ei löydy uskovien yhteyttä, jossa tuntisi olevansa vapaa ja rauhassa.

Sanan mukaan Jeesus on tullut tekemään tyhjäksi varkaan teot.  Hän on tullut antamaan elämän, yltäkylläisen elämän.

Tämä merkitsee sitä, että se, minkä varas on sinun tai minun elämässäni vienyt palautetaan takaisin. Meidät johdatetaan takaisin yhteyteen – tällä kertaa rakentavien tahojen kanssa.

Raamatusta näemme, että Jumalan tahto on yhteys. Häneen ja toinen toistemme kanssa.

Kristus on meidän rauhamme. Hän on tehnyt nämä kaksi ihmisryhmää yhdeksi ja kuolemallaan hajottanut niitä erottaneen vihollisuuden muurin. Hän on kumonnut lain käskyineen ja säädöksineen, jotta hän omassa itsessään loisi nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, ja näin hän on tehnyt rauhan. Ristillä kuollessaan hän omassa ruumiissaan sai aikaan sovinnon Jumalan ja näiden molempien välille ja teki näin lopun vihollisuudesta. Hän tuli julistamaan rauhaa teille, jotka olitte kaukana, ja rauhaa niille, jotka olivat lähellä. Hän on avannut meille molemmille pääsyn Isän luo yhden ja saman Hengen johdattamina. Te ette siis enää ole vieraita ja muukalaisia, vaan kuulutte Jumalan perheeseen, samaan kansaan kuin pyhät. Te olette kiviä siinä rakennuksessa, jonka perustuksena ovat apostolit ja profeetat ja jonka kulmakivenä on itse Kristus Jeesus.  Hän liittää koko rakennuksen yhteen niin että se kasvaa Herran pyhäksi temppeliksi, ja hän liittää teidätkin Hengellään rakennuskivinä Jumalan asumukseen.

Toivoisin niin kovasti, että voisimme YHDESSÄ rakentaa Jumalan asumusta.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s