870. Hyväsydäminen syrjitty

 

Mies on matkalla kaupungista toiseen. Matkalla miehen yllättää rosvojoukko. Rosvot ottavat mieheltä kaiken: rahat ja vaatteetkin päältä. Ihan kuin tuossa oli olisi tarpeeksi, he lyövät miestä kipeästi (isommille voi sanoa, että pahoinpitelevät) ja jättävät hänet tiepuoleen.

Tiellä on muitakin kulkijoita. Pappi – varmastikin matkalla toimittamaan jumalanpalvelusta Jerusalemin suureen temppeliin. Komea papin puku päällä ja kaikkea. Eikä hän pysähdy auttamaan miestä. Puku likaantuisi. Pappi myöhästyisi jumalanpalveluksesta – ja sitä paitsi hän ei voisi itsensä liattuaan toimittaa jumalanpalvelusta. (Tuon ajan opetuksen mukaan kuolleeseen koskemisesta tuli saastaiseksi, ja piti toimittaa tietyt puhdistusmenot ja odottaa tietty aika ennen kuin saattoi toimittaa jumalanpalvelusta. Veren kanssa oli sama juttu.)

Antaa olla, kyllä joku miestä tiepuolessa auttaa.

saattoi pappi ajatella. – Ja saattoi hänellä olla sekin pelko, että hän itse tulisi ryöstetyksi, jos pysähtyisi.

Seuraava kulkija on leeviläinen, joka avusti jumalanpalveluksessa palvellen musiikissa. Leeviläisten tehtäviin kuului myös huolenpito temppelistä ja temppelin vartiointi. Myös hän myöhästyisi eikä voisi avustaa jumalanpalveluksessa likaantuneena.

Jääköön mies tuohon. Kyllä häntä joku auttaa.

leevinäinen kenties ajatteli. – Ja saattoipa hänkin pelätä omaa turvallisuuttaan.

Seuraava kulkija ei ole menossa Jerusalemiin jumalanpalvelukseen. Siellä häntä ei katsottaisi hyvällä. Hän on samarialainen. Toisinajattelija. Erilainen.

Henkilö, jonka kanssa en halua olla missään tekemisissä.

Näin ajattelivat Jeesuksen aikana eläneet ihmiset. Erityisesti niin ajattelivat tuon ajan papit ja jumalanpalveluksessa avustaneet leeviläiset (ja fariseukset, kirjanoppineet, tms. joille uskon puhtaus oli tärkeääkin tärkeämpi). Samarialaisesta piti pysyä kaukana.

Samarialainen pysähtyy tiepuolessa viruvan miehen luo. Hän puhdistaa miehen haavat ja hoitaa niitä, minkä pystyy, mukanaan olevalla öljyllä ja viinillä. Hän ottaa miehen juhtansa selkään ja vie lähimpään majataloon, tuon ajan hotelliin. Paikan omistajalle hän antaa kahden päivän palkan ja sanoo:

Hoida hänet kuntoon. Kun palaan, maksan sinulle loput.

Kerrottuaan kertomuksen Jeesus sanoo:

Tee sinä samoin.

Jeesuksen kertoman kertomuksen on tarkoitus tulla lähelle: auttaa sinua ja minua huomaamaan tilanteen, jossa mieluummin kuljen ohitse kuin kohtaan avun tarvitsijan. Ehkä kuljen ohitse  siksi, että pelkään itsenikin puolesta.

Käykö minulle samoin kuin hänelle, jota autan? Käykö minulle samoin kuin hänelle, jota puolustan?

Hyväsydämisellä syrjityllä ei ollut hävittävää. Hän teki minkä kykeni. Uhrasi omastaan sen verran kuin hänellä oli.

Niin, matkalla jumalanpalvelukseen tai matkalla jumalanpalveluksesta. Arjessa. Siellä useimmin kohtaamme heidät, jotka tarvitsevat pysähtymistä. Jääneet tavalla tai toisella tiepuoleen.

Herra, avaa silmäni ja anna rohkeus pysähtyä ja auttaa sillä, mitä minulla on.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s