836. Suurempi kuin elämä

Olen blogissani viitannut siihen, että kirjoitukseni kumpuavat omakohtaisista tai hyvin tuntemieni ihmisten kertomuksista. Yhtenä punaisena lankana on hengellisen kentän väärinkäytökset, joiden juuret usein juontavat narsistiseen käytökseen, ja niistä selviytyminen.

Varas ja susi

Kokemusteni syvin opetus itselleni on, että ei pidä antaa yhdenkään ihmisen määritellä sitä, minkä ymmärtää Herransa edessä Jumalan kutsuksi (tietysti olettaen, että oikeasti takana on Jumalan kutsu, ei oma keksintö tai havittelu).

Jeesus puhui siitä, kuinka varas ei ole tullut kuin varastamaan, tappamaan ja tuhoamaan, mutta Hän, Jeesus, on tullut, jotta meillä olisi yltäkylläinen elämä. Toisaalla Jeesus varoitti susista lampaiden vaatteissa. Molemmat tuhoavat elämää:

Varas toimii joko vaivihkaa meidän huomaamattamme tai niin röyhkeästi, että luovumme jostain meille arvokkaasta vapaaehtoisesti uhattuna ja yllätettynä. Susivertauskuvassa yhdistyvät nämä molemmat. Lampaiden vaatteisiin ”pukeutunut” susi on vaikea erottaa. Kun katsoo sutta silmiin, pelon takia toimii toisin kuin ehkä muuten toimisi.

Narsistinen oikeutus

Jos suden/varkaan roolissa on narsisti, tämä osaa käyttäytyä fiksusti, jopa liehitellen siihen asti, kun kokee jonkin meissä (aidon tai kuvitellun) uhkana. Silloin astuvat esiin uhkaukset, kiristys, tms. kovat keinot. Narsisti saattaa käyttää vuoronperään näitä molempia.

Narsistin ote on hämmästyttävän voimakas. Ihminen, joka nostaisi kytkintä ja kaasuttaisi tiehensä jossain muussa tilanteessa, pysyy kumman pitkään narsistin otteessa. Hän saattaa tehdä tekoja, joihin ei muutoin suostuisi tai suostua käytökseen, jota ei muuten sietäisi.

Jos narsisti yhtään aavistaa, että uhri on lipeämässä hänen otteestaan, ote sen kun kiristyy. Uhrin yksinäisyyden, voimattomuuden ja/tai raivon tunne pahentaa tilannetta ja lisää näköalattomuutta. Narsisti kokoaa kaikki voimansa ja keinonsa, jotta saisi uhrin pidettyä otteessaan.

Narsisti on siitä outo otus, että hän katsoo uhrin kuuluvan hänelle ja että uhrilla on oikeus elää vain hänen kauttaan. Siksi mustasukkaisuus ja kateus kuuluvat kuvaan. Tavallaan narsisti leikkii Jumalaa. Tätä hän tekee myös sen jälkeen, kun uhri on hänen otteestaan irtautunut esimerkiksi ottamalla etäisyyttä. Uhkaukset, kiristys, pelottelu, manipulointiyritykset seuraavat perässä.


Pelissä teologiaa

Näennäisesti vapautta korostavissa karismaattisissa piireissä sijaa saanut narsisti mollaa teologiaa ja teologeja. Hänen toimintansa takana on hänen itsensä löytämä teologinen oikeutus. Narsisti näkee itsensä Jumalan jatkeena ja hän on omaksunut tätä tukevan ”teologian” (voitelusta, auktoriteetista, tms.).

Narsistin opetus on hämmentävää. Hän tuntuu opettavan loogisesti ja perustellusti. Esimerkiksi voitelusta ja auktoriteetista hän puhuu Jumalaa korottavin sanankääntein – samalla päätyen tavalla tai toisella itseensä. Tämä onnistuu yleensä vääntämällä aihepiiristä kertovat raamatunjakeet rusetille, lainaamalla niitä irti asiayhteydestään, jne.

Omakohtaisesti koettu raamatturusetti: Mies sanoo vaimolleen, että tämä ei saa olla niin tiiviissä tekemisissä isänsä ja äitinsä kanssa, kun Raamattu sanoo, että miehen tulee erota isästään ja äidistään ja liittyä vaimoonsa. Samaan aikaan mies ja vaimo myös pitivät tiivistä yhteyttä miehen sukulaisiin. Sama päti vaimon ystäviin – koska nämä eivät olleet uskossa,…ja samaan aikaan yhteyttä pidettiin (samalla mittapuulla mitattuna) ”uskostaosattomiin” (ts. niihin, jotka eivät tunteneet Jeesusta sen mittapuun mukaan kuin opetuksen mukaan olisi pitänyt tuntea).

Samanmoinen sovellus voi olla ohjeistus siitä, miten saa/tulee pukeutua, miten olla seurakunnassa, kenen puolesta saa rukoilla, missä tehtävässä toimia, mitä työtä saa tehdä, jne.

Karismaattisissa yhteyksissä profetoiminen tms. karismat ovat mainio tapa kontrollointiin. Jos (tai kun usein) samaan aikaan korostetaan erityistä voitelua tai armoitusta, voi ”tavalliseksi” itsensä tunteva uskova ulkoistaa Jumalan äänen kuulemisen ”voidellummalle”. Seuraukset voivat olla katastrofaalisia, esimerkiksi jos tällainen kontrollointi ulottuu talousasioihin, työpaikan valintaan tai avioliiton solmimiseen tai siitä eroamiseen.

Irti otteesta

Jos narsistin tai siihen taipuvaisen henkilön piirissä eläminen on outoa ja sekavaa puuhaa, sitä on myös otteesta irrottautuminen. Narsisti tai siihen taipuvainen ei halua päästää irti. Uhrin täytyy usein riuhtaista itsensä irti kuristusotteesta – ja silti narsisti tai siihen taipuvainen jatkaa yritystään kontrolloida ts. se, mikä on ollut uhrin elämää lähietäisyydellä siirtyy nyt olemaan hänen elämäänsä etänä.

Propaganda (mustamaalaaminen, oman kilven kiillottaminen), hyökkäykset selustaan (uuden elämän torpedointiyritykset esimerkiksi ottamalla yhteyttä uuteen seurakuntaan, ystäviin, työnantajaan, tms.). Jos narsistisoppa on saanut aikaan avioeron, erosta tulee yleensä melkoinen revohka: Elatusmaksuja ei tule kuin pakon edessä, omaisuuden ositus on hankalaa – ja tässäkin narsisti usein yrittää hankaloittaa eteenpäin elämää yrittävän elämää kaikin tavoin ja/tai vääntää asian taloudellisesti edukseen.

Uskovan kohdalla asioita tulee vieläkin mutkikkaampia sen vuoksi, että vilpittömästi Jumalaan ja Raamattuun uskova on puun ja kuoren välissä sen suhteen, miten narsisti käyttäytyy ja mitä Raamattu sanoo. Esimerkiksi auktoriteettiopetus tai ”kunnes kuolema meidät erottaa” opetus avioliittoon sovellettuna antaa narsistin käsissä mainiot aseet kontrollointiin. Narsisti ymmärtää Raamatun voiman ja osaa käyttää sitä myös tässä asiassa kiristääkseen puolisoaan. Puoliso voi olla liitossa henkensä uhalla, koska uskova ei Jeesuksen sanoja eroamisesta tulkiten saa erota muun kuin haureuden takia. Kun puoliso ei varsinaisesti petä (tai sellaisesta ei ole varmuutta), eronnut saa kristillisissä piireissä leiman otsaansa.

Välillä minusta tuntuu, että myös me tämän ajan kristityt ajoittain olemme unohtaneet laupeuden ja vanhurskauden tulkitessamme Raamattua pilkun tarkasti. Ongelma tulee vastaan, jos Raamattu ei jostain ilmiöstä puhu suoraan, niin meistä se ei puhu siitä ollenkaan. Esimerkiksi kohdassa, jossa Jeesus puhuu fariseuksille avioerosta, hän kohdistaa sanat miehelle sanoen, että tämän ei ole lupa hylätä vaimoaan (kirjaimellisesti pistää syrjään) mistä syystä tahansa. Ainoastaan haureus (aviorikos, jonka alla ovat käsitteinä kaikenmoiset Raamatun luonnottomina pitämät asiat, kuten insesti, eläimiin sekaantuminen, On huomattava, että Raamatun kielenkäytössä aviorikos ei ollut pelkästään seksuaalinen teko, vaan vertauskuvana samaa sanaa käytettiin epäjumalanpalveluksesta, ts. mistä tahansa asiasta, josta tuli Jumalaa tärkeämpi.) oli kelvollinen syy. Jeesuksen korostus oli looginen toteamus, jonka fariseukset ymmärsivät Mooseksen lakia vasten: Vaimonsa pois pistänyt saattoi vaimonsa tilanteeseen, jossa hänestä tuli huorintekijä – ja toisaalta myös hylätyn kanssa avioonmenevästä. Ideaali ja Jumalan tahto oli elinikäinen avioliitto. Koska kohta ei puhu esimerkiksi narsistin ahdistavasta käytöksestä, henkisestä ja/tai fyysisestä väkivallasta, se ei saa olla narsistimainen veruke sille, että narsistinen käytös on ok ja puoliso ei saa erota, jos mielenterveys alkaa pettää tai henki on uhattuna.

Eronnut tai ei, narsistin völjystä lähteminen jättää jäljet. Niihin ei kuitenkaan tarvitse jäädä loppu elämäkseen. Vaikka sitten keskellä katastrofia, huonon miehen/naisen maineessa, Jeesuksen kutsu on jatkaa eteenpäin. Hänen armonsa on lopulta suurempi kuin itse elämä.

Lupaus

Seuraavat jakeet sain keskellä omaa kyselyäni, kun minusta rehellisesti sanottuna tuntui tuossa hetkessä, että narsistit/siihen taipuvaiset olivat onnistuneesti varastaneet liian monta vuotta elämästäni ja kutsumuksestani – ja sen todellisuuden äärellä, että he ajoittain vieläkin ilmoittavat olemassaolostaan:

Hän päästää minut kuoleman otteesta ja seppelöi minut armolla ja rakkaudella.
Hän ravitsee minut aina hyvyydellään, ja minä elvyn nuoreksi, niin kuin kotka. (Ps. 103: 4,5)

Jumala saa aikaan sen, mikä ihmiselle on mahdotonta. Kun Hän päästää, kukaan ei voi sitoa. Kun Hän antaa armonsa ja rakkautensa, sitä ei voi muuttaa minkään/kenenkään tuomiot, määrittelyt, kovuus, tms. Kun Hän ravitsee, sinä elvyt – nuoreksi kuin kotka.

Sillä ei ole merkitystä, miten monta vuotta sinun elämästäsi on ”ryöstetty”. Sillä on merkitystä, että jatkat elämääsi tässä nyt. Sillä on merkitystä, että Jumala tekee sinun kohdallasi sen, minkä Hän on Sinulle luvannut.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s