Eilinen kirjoitukseni rikkaruohoista muistutti mieleeni raamatunjakeen, jossa puhuttiin vähäisestä hapatuksesta, joka hapattaa koko taikinan.

Te etenitte jo hyvää vauhtia. Kuka teidät on pysäyttänyt? Tehän ette enää tottele totuutta. Tämä ei ole lähtöisin ainakaan hänestä, joka teitä kutsuu. Pieni määrä hapatetta hapattaa koko taikinan.

Alkuperäisessä asiayhteydessä oli kysymys siitä, että Galatan seurakuntiin oli tullut opettajia, joiden mukaan kristityksi kääntyneen ei-juutalaisen piti ympärileikkauttaa itsensä ennen kuin hän oli ”täysin kristitty” (mitä sanamuotoa he mahtoivatkaan käyttää). Ympäröivistä raamatunjakeista voi päätellä, että galatalaisten kristittyjen hämmentäjät pistivät Paavalin suuhun sellaista, mitä tämä ei ollut puhunut/opettanut.

Aikanamme Raamatusta löydetään perusteluita ajoittain varsin erikoisille opinkäänteille. Olen nimittänyt näitä raamatturuseteiksi. Näillä raamatturuseteilla yritetään vetää suoraa linjaa ”kunnon kristityn” ja vähemmän kunnollisen välille.

Rusetti ei ole suora. Niin ei myöskään rusetilla Raamatusta väännetty opinkäänne. Siinä on aina jotain hämärää matkassa. Siksi opetuksen äärellä kannattaa pysähtyä ja pohtia. Paavalin sanojen mukaan kristityn pitää olla ajattelultaan täysi-ikäinen, pahuudessa lapsi. Kristityn pyrkimys on kypsä ja tasapainoinen ajattelu ja elämä. Kypsää eivät heiluttele opintuulet eivätkä petolliset ihmiset (vrt. mm. Ef. 4: 14).

Viime kirjoituksessa pyysin kuuntelemaan opettajan elämän sointuja, sitä ovatko ne harmoniassa hänen opetuksensa kanssa. Eikä vain niin, että kuuntelisit opettajan omaa tarinaa, vaan ympäristön tarinaa laajemmalti (vrt. 1 Tim. 3: 7).

Nyt pyydän kuuntelemaan kuulemasi opetuksen rinnalla Raamatun kokonaisuutta. Tukeeko Raamatun kokonaisuus kuulemaasi?

Tämän kuuleminen ei ole aina yksioikoista. Tänään ajomatkalla Pohjois-Karjalasta pohdin muun muassa sitä, miksi Jeesuksen opetuksessa tai Raamatun kirjeissä on kohtia, jotka ensilukemalta tuntuvat ristiriitaisilta. Todennäköisin selitys on se, että ne on puhuttu eri tilanteessa. Tuossa tilanteessa eläneet ihmiset ymmärsivät puhutun ja kirjoitetun omaa taustaansa vasten. Meidän pitää hieman enemmän katsoa muutakin kuin lukemaamme jaetta ymmärtääksemme taustat.

Pitkähkö kirjoitukseni aiheesta vuoden takaa https://sourcepublication.net/2013/01/22/luetaanpa-sanaa-kokonaisuutena/

Syventävä ajankohtaiskuva aiheeseen kolmen vuoden takaa https://sourcepublication.net/2011/12/29/raamatun-lukeminenko-sikailua/

Itseltäni on mennyt kohtalaisen pitkään rusettien oikomiseen omassa päässäni. Viimeksi tällä viikolla havahduin Matteuksen evankeliumin 6. luvun opetuksen kohdalla, jossa luvataan sellaiselle, joka etsii ensin Jumalan valtakuntaa ja Hänen vanhurskauttaan, Jumalan kokonaisvaltainen huolenpito. Naurahdin samankaltaisen taustan omaavalle pariskunnalle:

Hmm… Miten tässä aiemmin viitattiin rahaan?

Itse raamatunkohdassa kun puhutaan Jumalan valtakunnan (Amplified kääntää kohdan: Jumalan tavaksi olla ja tehdä oikein) ja vanhurskauden etsimisestä. Siinä ei puhuta ensisijaisesti rahasta tai ajasta, vaan asenteesta, joka haluaa kompromissittomasti sitä, mitä Jumala tahtoo. Siitä on itse kullakin omat seurauksensa elämän ja siihen liittyvien päätösten kanssa. Suoruus ja selkeyskin tilanteen tullen.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s