Sovittelijasta aktivistiksi

Usko herättää reaktioita

Kun syksyllä 1989 usko tuli voimakkaasti näkyväksi osaksi elämääni. Lue lisää  Vapauteen taakoista . ”Kääntymykseni” herätti reaktioita ympäristössä pelkästään olemassaolollaan. Löydän näissä reaktioissa yhtäläisyyksiä Gideonin tarinaan.

Lapsuudenkodissani usko oli läsnä taustavaikuttajana, pinnan alla. Äitini oli ominut isältään ankaran uskonnollisuuden, joka alitajuisesti vaikutti äitini elämään ja päätöksiin, vaikka näennäisesti usko ei ollut lapsuudenkodissani ensialkuun näkösällä ollenkaan. Tuossa uskossa ei naurettu tai hymyilty – etenkään kirkossa. Ilo ja vapaus ei kuuluneet kirkkoon. Kirkossa piti suu pitää tiukasti viivana. Kun sain kirkkokäynniltäni lahjana ilon ja vapauden, äitini seisoi kädet puuskassa ja antoi ymmärtää, että usko ei voi olla tuollaista.

Sovittelijasta aktivistiksi

Toisinaan voi joutua kaatamaan baalin alttareita ja asera-paaluja, ”jumalanpalvelusta”, joka ei yksinkertaisesti ole oikein. Tämä ”uskonpuhdistus” on itsekullakin omanlaisensa,eivätkä kaikki joudu yhtä radikaaliin vastakkainasetteluun tällä alueella kuin Gideon.

Itse jouduin keskelle ”uskonpuhdistusta” kohdattuani hengellisyyden väärinkäyttöä. Kuten Gideonin yhteisössä, yhteisö ei nähnyt toimissaan mitään väärää. Yhteisön mielestä heidän jumalanpalveluksensa oli hyvää ja siunausta yhteisölle tuottavaa.

Luonteeltani en ole barrikadeille nousevaa tyyppiä. Olen koko ikäni ollut sovittelija

  • lapsuudenkodissani sovittelin vanhempieni, sukuni ja kyläyhteisön skismoja
  • 9. luokan solidaarisuuspalkinnon tällä meriitilläni
  • avioliitossani
  • yhteisössäni

Asioiden piti mennä todella pitkälle ja vinoon, jos aloin tuomaan omaa mielipidettäni esiin. Senkin tein – ja teen edelleen – yleensä hyvin diplomaattisesti ja sopua etsien.

Elämässäni on vaakakupeissa ollut kaksi asiaa:

  • rauha ja sopu sekä
  • totuus ja oikeudenmukaisuus.

Niiden välillä olen tasapainoillut – ajoittain totuuden ja oikeudenmukaisuuden kustannuksella. Rakastan rauhaa ja sopua ja inhoan kaikenlaista kränää.

Ei herttilei noin voi toimia!

Kantapääkoulun kautta havahduin kammottavaan tosiasiaan:kaikki, mitä markkinoitiin pyhänä, hyvänä ja Jumalasta peräisin olevana, ei välttämättä sellaista ollut. Ei ainakaan sen ymmärryksen mukaan, joka minulle oli avautunut Raamatusta.

Kysymyksiä, joita esitin hämmästyksestä huuli pyöreänä, kohdattuani useissa eri yhteyksissä ja yhteisöissä eri variaatioita samasta ilmiöstä:

  • Miten joku julkeaa pukea omat mielihalunsa ja toiveensa Jumalan nimissä julistettuun itse keksimäänsä profetiaan ja samalla markkinoi itseään Jumalan valittuna ja voideltuna, johon koskeminen toi tuhon ja tuomion? – Ymmärsin esimerkiksi Jesajan, Jeremian, Hesekielin ja Jeesuksen julistuksen perusteella, että tämmöistä toimintaa oli oikeus arvioida (ilman tuhon ja tuomion pelkoa) ja että profeettojen julistuksen yksi kärki oli tuomita tämäntyyppinen vääristynyt profeetallisuus.
  • Miten tällainen ”voideltu” kehtaa antaa lähimmäisestään väärän todistuksen – eikä ikinä korjaa tätä todistustaan, vaikka todisteet puhuisivat tuota todistusta vastaan? – Ymmärtääkseni kymmeneen käskyyn sisältyy tieto väärän todistuksen antamisesta. Käskystä ei voi kiemmurrella irti voitelulla eikä millään muullakaan verukkeella. Ajoittain voitelu ja pyhyyden korostus, johon olen törmännyt, ajautuu harmaalle alueelle Raamatun arvovallan suhteen ”pitää tehdä niinkuin kokee”/”Jeesus on sapatinkin herra” -ajatuksillaan. Ajatukset sinällään olevat oikein. Ongelmaksi muodostuu, jos nämä kokemukset tai vapauden julistus ovat ristiriidassa Raamatun hengen kanssa.
  • Miten joku häpeämättä vääntää Raamatun rusetille pönkittääkseen tämäntyyppistä toimintaa? Tai miten joku oikeaoppisuudellaan peittää alleen elämänsä rytökasat?

Kysymysteni keskellä nousi myös toinen ajatus: Herttilei, ei noin voi toimia; totuus ja oikeudenmukaisuus puskivat esiin.

Pelokas puhenainen

Gideonin tarinaa lukiessamme huomaamme Gideonin pelänneen:

  • pienuuttaan
  • mitä hän tuli kohtaamaan tehdessään Jumalan tahtoa, pelänneen sitäkin
  • onko hän oikeasti kuullut Jumalan puhuvan itselleen.

Pelkoja. Niiden kanssa olen itsekin tuttu. Ennen käänteentekevää kirkkoreissuani 1989, olin todella arka ja pelokas. Sen jälkeen sain rohkeuden kertoa uskosta, puhua ”puhujanpaikaltakin”.

Jälkeenpäin olen jäljittänyt pelkoni ja arkuuteni juuret lapsuudenkotiini. Juurteni hedelmä oli asenne ”ei minusta ole”. Asennetta syvensivät vielä myöhemmät narsistikohtaamiseni ja niiden edessä tekemäni kompromissit.

Olen Gideonin lailla tehnyt huomion, että pyhänä pidettyyn koskemisella saattaa olla kurjat seuraukset. Olen eri yhteyksissä nähnyt, kuinka kriitikko ”katoaa” yhteisöstä ja uutta ”johtajuutta” ja ”lahjoja” tulee tilalle. Siksi asioiden esillenostamisesta noussut kuhina kusiaispesässä ei ollut mikään yllätys.

Nähdessäni kärjistynyttä ja räikeää hengellisen vallan väärinkäyttöä olin pisteessä, jossa en nähnyt muuta mahdollisuutta kuin tarttua asioihin. Muuten olisin toiminut periaatteitani – totuutta ja oikeudenmukaisuutta – vastaan.

Kirpeitä, pistäviä reaktioita, koska niin monet luulivat tekevänsä oikein ja Jumalan tahdon ollessaan osa kipeää uskonyhteyttä. Tarkoitukseni ei ollut hajottaa, vaan rakentaa, jotta terve saisi enemmän sijaa. Tuo on tosi vaikeaa, jos yhteisö ei näe vikaa itsessään. Hyvänä ja oikeana pidettyä puolustetaan kuin muurahaisyhdyskunta kuunaan. Niinhän olen itsekin tehnyt.

Tärkein

Gideonmaisesti haluan edelleen olla todella varovainen sen kanssa, mitä ääntä elämässäni tottelen. Hengellisen kentän väärinkäytöksen yksi ydinopetus on itselleni ollut, että kaikki pitää arvioida ja pitää se, mikä vahvistuu Jumalan tahdoksi. Jumala näyttää ymmärtävän Gideonin varautuneisuuden, jonka joku voisi tulkita varautuneisuudeksi, jopa epäuskoksi. Gideonille merkittävintä näyttää olevan se, että Jumalan on hänen kanssaan ja että Hän tosiaan kulkee Jumalan tahdossa. Gideon ymmärtää, että vain se, että Jumala tosiaan on hänen mukanaan, tuo mukanaan Jumalan lupausten täyttymyksen. Muuten hän ja hänelle uskotut ihmiset ovat hukassa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s