Elia -illuusio

Elia -illuusio

Elian voitelu käsitteenä  kuvaa karismaattisen kentän (tai osan) kaipausta Jumalan voiman ilmentymiseen radikaalilla ja näkyvällä tavalla.

Olen itsekin rukoillut ”Elian voitelua” ja omistanut lupaukset voitelusta – eikä minulla tai muilla ole ollut ymmärrystä siitä, mihin todella johtaa se, jos saisimme Elian voitelun.

Elian voitelu merkitsi mielikuvissamme tulen ilmestymistä taivaasta, Jumalan voiman radikaalina osoitusta. Huomaamatta jäi, että Elian voitelu oli laajempi ja radikaalimpi, mitä olimme kuvitelleet.

Voitelu oli Vanhan testamentin aikana valtuutus tehtävään. Jumala valtuutti tehtävään ihmisen joko suoraan (esimerkiksi tuomarit tai profeetta Jesajan, Jeremian tai Hesekielin). Joissakin tilanteissa kerrotaan profeetan voidelleen jonkun kuninkaaksi tai profeetaksi. Ajatus Elian voitelusta liittyy juuri tähän. 1 Kun 19:15-18 kerrotaan Jumalan käskeneen Eliaa voitelemaan kuninkaat Syyrialle ja Israelille sekä seuraajakseen Elisan. Sanaan liittyi lupaus siitä, että nämä kolme tulisivat saattamaan loppuun sen, minkä Elia oli aloittanut: ”uskonpuhdistuksen” ts. lopettamaan Baalin palvonnan.

Ajatus Elian voitelusta liittyy rukoukseen, jonka Elisa lausui ennen kuin Elia otettiin taivaaseen: Hän pyysi kaksinkertaista osaa (KR -32)/ esikoisen osaa (KR -92) Elian voitelusta. Voiteluun liittyy myös ajatus lupauksesta, jonka mukaan Herra lähettäisi myöhemmin profeetan, joka palvelisi Elian Hengessä.

Kumpaankin liittyy ajatus ei vain voitelun samankaltaisuudesta vaan myös toiminnan samankaltaisuudesta. Nämä tulisivat toimimaan kuin Eliat.

Elian tehtävä oli tuoda sana Jumalta tilanteeseen, jossa Israel oli vajonnut syvälle epäjumalanpalvelukseen. Tämä johti rajuun vastakkainasetteluun Israelin kuninkaan Ahabin ja voimakkaan taustavaikuttajan kuningatar Iisebelin kanssa.

Kertomus Eliasta alkaa Raamatussa sanoilla, jotka tämä sai vietäväksi kuningas Ahabille tulevasta kuivuudesta. Tänä aikana Jumala huolehtii Eliasta paitsi pitäen huolta hänen ruokkimisesaan myös turvallisuudestaan. (1 Kun. 17)

1 Kun 18 kuvauksesta käy ilmi, että kuningashuone piti Eliaa sanomineen uhkana. Häntä oli etsitty kaikkialta. Kansa kuitenkin suojeli Eliaa eikä kertonut tämän olinpaikkaa ja/tai lähetti hänet jonnekin muualle turvaan etsjöiltään (1 Kun 18: 9-13). Voidaan puhua silmittömästä ja järjestelmällisestä Herran profeettojen vainosta, jossa Iisebel tappoi kenet profeetoista sai kiinni.

Tällaisessa tilanteessa Elia oli saanut Jumalalta sanan, että hänen piti kohdata kuningas sekä Baalin ja Astarten profeetat (yhteensä 850), joita Iisebel henkilökohtaisesti tuki.

1 Kun 18: 17-18 kertoo pätkän Elian ja Ahabin keskustelusta. Ahab oli jyrkästi sitä mieltä, että yli kaksi vuotta kestänyt kuivuus oli Elian syytä. Elia toi esiin Ahabin vastuun: Kuivuus oli seurausta Ahabin ja hänen sukunsa teoista. Elia käski kutsua kokoon Baalin ja Astarten profeetat ja kansan Karmel – vuorelle.

  • Karmelilla Elia piti puheen, jossa hän käski kansaa valitsemaan jumalansa: Baal vai Herra.
  • Karmelilla Elia haastoi Baalin profeetat voimannäyttöön. Se, jonka jumala vastaa tulella, on Jumala.

Herra, Abrahamin, Iisakin ja Israelin Jumala! Tulkoon tänä päivänä tiettäväksi, että sinä olet Jumala Israelissa ja että minä olen palvelijasi ja olen tehnyt kaiken tämän sinun käskystäsi.
Vastaa minulle, Herra, vastaa minulle, jotta tämä kansa oppisi, että sinä, Herra, olet Jumala! Vastaa ja käännä heidän sydämensä taas puoleesi!”

”Tulen ihme” oli yli kaiken odotetun:

Silloin Herran tuli iski alas. Se söi polttouhrin ja puut sekä alttarin kivet ja mullan ja nuoli ojasta veden

”Sateen ihme” seurasi perästä.

Rukoillessamme sitä, että saamme kulkea kuin Elia, olemmeko valmiit kaiken tämän kohtaamiseen?

Vastaa