Kutsu rakkauden täyteiseen elämään

 

Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä mutta minulta puuttuisi rakkaus, olisin vain kumiseva vaski tai helisevä symbaali. 1 Kor 13: 1

Voisiko jae johdattaa steriilin ja tunteettoman uskon jäljille?

Kun onttoa metallia kopauttaa, siitä kuuluu kilahdus. Jos metallin sisällä on jotain, tuollaista kilahdusta ei kuulu.

Kohta kutsuu oikeasti rakkaudentäyteiseen elämään – teoissa, ei vain sanoissa.

Kyseessä ei ole moite, vaan kutsu – silloinkin, kun kohta osoittaa todellisen ongelman ja solmukohdan elämässämme.

Kohta jatkuu suorastaan asioita kärjistäen:

Vaikka minulla olisi profetoimisen lahja, vaikka tuntisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin siirtää vuoria, mutta minulta puuttuisi rakkaus, en olisi mitään.
Vaikka jakaisin kaiken omaisuuteni nälkää näkeville ja vaikka antaisin polttaa itseni tulessa mutta minulta puuttuisi rakkaus, en sillä mitään voittaisi.

Kaikkein tärkein, perimmäinen, merkittävin ja ratkaisevin asia on rakkaus. Ilman sitä emme ole mitään, tekemisemme ei hyödytä ja olemisemme on tyhjää.

Olemme vedenjakalla:

Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä. Rakkaus ei kadehdi, ei kersku, ei pöyhkeile, ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee totuuden voittaessa. Kaiken se kestää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii.

Rakkaus sisältää aimo annoksen

  • sopivaa lojaaliutta ja samaan aikaan
  • periksiantamatonta oikeudenmukaisuutta
  • sinnikkyyttä ja
  • suomalaiseen sisuun yhdistettäviä piirteitä; se ei luovuta helposti

Rakkaudessa on

  • lujuutta nöyryyden rinnalla
  • anteeksiantoa uskon, toivon ja kärsivällisyyden kaverina.

Suurimmatkaan teot eivät ole mitään ilman sisältöä nimeltä RAKKAUS.

Näihin ajatuksiin päädyin pohtiessani syitä kohtaamaani – ja osin omaksumaanikin – steriiliin, tunteettomaan ”uskonmalliin”.

Steriiliys voi näyttäytyä eri muodoissa.

Kaikki hyvin – kunhan et keinuta venettä

Olen paljon kirjoittanut raiteiltaan luiskahtaneesta karismaattisuudesta. Minun kohtaamani muoto on veikeä ja sekavakin yhdistelmä

  • karismaattista vallankäyttöä (joku on nähnyt karismaattisuudessa tuhannen taalan paikan vaikuttaa ihmisiin) ja
  • tuossa kentässä eri tavoin toimivia ihmisiä.

Yhteinen nimittäjä tässä sekavuudessa on se, että kukaan ei vähällä keinuta venettä.

  • Useat näistä ihmisistä ovat vilpittömiä etsinnässään ja valinnoissaan.
  • Jotkut näkevät väärinkäytökset, mutta eivät jostain syystä osaa tai uskalla asettua niitä kritisoimaan (vrt. satu Keisarin uusista vaatteista).
  • Ja tietenkin tällaisessa tilanteessa on olemassa myös se/ne, joka/jotka pönkittävät hinnalla millä hyvänsä vallitsevaa olotilaa; kulissien kaatuminen olisi katastrofi.

Kulisseissa ei todellinen rakkaus kuki

Väkisinkin kulissien pönkittäminen vie voimia – ja ilon. Voimat menevät romahdusalttiiden seinien perässä juoksemiseen, uhkien torjumiseen, varuillaan olemiseen, jne. Epäaitous ei ole rakkauden kasvupohja. Siksi sanat rakkaudesta jäävät kilinäksi ja kuminaksi; armolahjat samoin. Ihminen ei kohtaa ihmistä, vaan roolin ja kulissin. Tämä välittyy rivien välistä, jos ei muuten niin intuition kautta.

Kerroin keväällä kohtaamisesta eräässä herätystä korostavassa tilaisuudessa. Oli aika outoa kuunnella puhujaa, joka toisti toistamistaan vakavalla naamalla: ”Ilo Herrassa on meidän väkevyytemme. Halleluja!” Edeltävien kappaleiden täydennykseksi sopii artikkelini: Kirous, maine ja keisarin uudet vaatteet

Pohdittuani näkemääni aavistelen, että oma tunnekylmyyteni uskonasioissa on aika pitkää perua tuonkaltaisesta ilmapiiristä. Kulissit yksinkertaisesti ovat kyvyttömiä välittämään rakkautta.

Suoja rakkautta vastaan

Kolmas syy tunnekylmyyteen voi olla myös se, että omituisia ilmentymiä nähnyt alkaa tiedostaen tai tiedostamattomasti suojautua; hän ei kykene ottamaan vastaan rakkautta, vaikka se olisi kuinka aitoa tahansa. Joskus kysymys on yleistyksestä, jonka mukaan (esimerkiksi) kaikki karismaattisuus on mätää tai huijausta.

Jos tunnistan/tunnistat itsesi näiltä riveiltä, minulle/sinulle on hyviä uutisia:

Jokunen aika sitten kirjoitin sydämen vaihtoviikoista:

Minä annan heille uuden sydämen ja heidän sisimpäänsä uuden hengen, minä otan heidän rinnastaan kivisydämen pois ja annan tilalle elävän sydämen. (Hes. 11: 19)

Tässä huomaamme, että jotain otetaan pois ja jotain annetaan tilalle.

Vanha “kivisydän” puhuu paitsi sydämen kovuudesta, myös erilaisista painolasteista, joita sydämellä voi olla (tulkinta ei ole vain minun, vaan sisältyy käytettyyn heprean sanaan). Tilalle Jumala lupaa antaa uuden ja elävän sydämen/hengen. Uusi ja elävä saa hepreassa myös merkitykset toinen ja tuore.

Kysymys on kovan ja taakoitun sydämen kannalta onnellisesta vaihtokaupasta: Vanha voi jäädä taakse ja uusi tulla tilalle.

Kumahtava ja kilahtava saa täytteekseen Jumalan rakkauden.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s