Aukomisapua ongelmaryppääseen +  terävyyttä visioon + (ammattitason valokuvilla) keulaa markkinointiin - LUE LISÄÄ SINULLE TÄRKEÄN OTSIKON ALTA!

Vaikka pärstäkertoimen kustannuksella

Viime syksynä kirjoitin artikkelin Alistuminen pahalle syö ihmisen sisältä tyhjäksi. Miten totta tuo onkaan! Kirjoituksessa lainaan Omat polut -blogista löytämääni artikkelia, jossa puolestaan siteerataan Sofi Oksasen romaania Kun kyyhkyset katosivat ja Antti Majanderin arviota kirjasta.

Omat polut -blogi käsittelee vanhoillislestadiolaisuutta. Kuten kirjoituksessani totean, ei vanhoillislestadiolaisuutta voi pitää kaikin puolin mätänä ja kieroutuneena – ja jota kuta muuta täysin ilmiöstä puhtaana. Siellä, missä on ihminen, on riski tarttua mukavuuden- ja/tai vallanhalun mobilisoimaan epäaitouteen ja keinotteluun. Sekä mukavuuden- että vallanhalu on (uskaltaisin sanoa) jokaisessa meissä.

Jos yhteisössä vallitsee vaikenemisen kulttuuri ja/tai siellä vaikenemisella mahdollistetaan historian uudelleenkirjoittaminen (kuten Oksasen romaanissa tapahtuu) – ilmiössä mukana olevat ihmiset muuttuvat tyhjiksi sisältä.

Vain väline

Viidakossa kasvavan loiskasvin siemen itää puun rungolla. Sinnikäs kasvi pyrkii hitaasti, mutta varmasti jopa usean kymmenen metrin korkeudesta paitsi korkeuksiin (valoa kohti) myös kohti maata, josta se saa ravinteita. Kun kasvi saavuttaa nämä molemmat, se hitaasti kuristaa puun hengiltä. Vähitellen puu lahoaa ja jäljellä on vain (lois)kasvin muodostama vahva verkko siinä, missä puu ennen oli. Puu on kasville pelkästään keino saavuttaa nämä kaksi asiaa itselleen.

Valta ja asema – ja ne tahot, jotka niitä tarjoavat – voivat olla ihmisille vastaavanlainen ”puu”, väline korkeuksiin (mitä ikinä ”korkeudet” itse kullekin merkitsevätkään). Hengellinen yhteisö on tällaiselle yksi mahdollinen viitekehys. Otollinenkin, koska hengellisissä yhteyksissä olemme tottuneet luottamaan ihmisiin ja Jumalaan viittaavaan. (Vrt. edellinen kirjoitukseni ja siinä mainitsemani piirros, jossa henkilö sanoi vierustoverilleen: ” — saarnaaja saa minut tuntemaan itseni roskaksi, mutta kun olemme kirkossa ja hän siteeraa Raamattua, sen täytyy olla ok.”

Nykyään tuossa tilanteessa itse jo älähdän: ”Eikä ole! Vaikka kuinka asia tapahtuu kirkossa tai Raamattuun vedoten, se ei ole ok, jos siitä jää roskafiilis.” (Kirjoitin myös siitä, että osoittaessaan poikkeamisen tai synnin Raamattu ja Pyhä Henki osoittaa myös Kristusta, tienä pois tuosta ”fiiliksestä”.)

Kivun välttäminen

Ihmisinä vältämme luonnostamme kipua ja epämukavuutta. Ellei tuntoaisti ole ihan hukassa, kukaan ei pistä kättänsä kuumalle levylle ja pidä kättä siinä. Näin emme tee normaalisti myöskään henkisesti.

Normaalisti otamme muutaman askeleen taakse, kun huomaamme, että asiat eivät ole reilassa. Askelia taakse emme ota, jos emme näe, että jotain on vinossa – emmekä myöskään usein siinä tilanteessa, jos askeleiden taakse ottamisesta (oman mielipiteen näyttämisestä) seuraisi itselle jotain kielteistä. ”Pärstäkertoimen” menettäminen Oksasen romaanin kuvauksessa oli kaikkea muuta kuin miellyttävä. Menettämisen pelko sai ihmiset käyttäytymään viidakon loiskasvin tavoin.

Omat polut -blogia lainaten:

He pettävät sekä toisensa että itsensä

Loputtoman aroiksi terrorisoidut miehet ja naiset myyvät hiljaisuudella ihan kenet tahansa, jos vain pilkistää pienikin mahdollisuus, että kaikkein pahin ei sittenkään toteudu [omalla kohdalla].

Elämä on valintoja

Vastottain tuli tuollainen valinta itsellenikin. Tunnistin tutut käyttäytymismallit. Minulla oli kaksi vaihtoehtoa: olla niin kuin tuo (lois)kasvi ja vaieta – tai ottaa se riski, että ryöppy tulee niskaani, kun en suostukaan hyssyttelemään asiaa.

Sanoisinko, että ryöpyn uhkasta huolimatta oli voittajaolo, kun uskalsin olla vaikenematta ja hyssyttelemättä.

Herra, sinä olet minun perintöosani,
sinulta saan ruokani ja juomani,
sinun kädessäsi on minun arpani.

Minä pysyn aina lähellä Herraa. Kun hän on oikealla puolellani, minä en horju.
Minun sydämeni iloitsee, mieleni riemuitsee,
minun ruumiini ei pelkoa tunne. (Ps. 16: 5, 8, 9)

Have any Question or Comment?

Vastaa

4U SOMESSA

%d bloggaajaa tykkää tästä: