Toisenlaista paastoa minä odotan:
että vapautat syyttömät kahleista,
irrotat ikeen hihnat
ja vapautat sorretut,
että murskaat kaikki ikeet,
murrat leipää nälkäiselle,
avaat kotisi kodittomalle,
vaatetat alastoman, kun hänet näet,
etkä karttele apua tarvitsevaa veljeäsi.
Silloin sinun valosi puhkeaa näkyviin kuin
aamunkoi
ja hetkessä sinun haavasi kasvavat umpeen.
Vanhurskaus itse kulkee sinun edelläsi
ja Herran kirkkaus seuraa suojanasi.
Ja Herra vastaa, kun kutsut häntä, kun huudat apua, hän sanoo: ”Tässä minä olen.”
Jos hävität sorron ikeen keskuudestasi
ja lopetat sormella osoittelun ja pahat puheet,
jos annat nälkäiselle omastasi
ja ravitset sen, joka kärsii puutetta,
niin sinun pimeyteesi koittaa valo
ja yön varjo muuttuu keskipäivän kirkkaudeksi.
Ja Herra on alati ohjaava sinua. Aavikon paahteessakin hän elvyttää voimasi ja vahvistaa jäsenesi. Sinä olet kuin vehmas puutarha, kuin lähde, jonka vesi ei ehdy.
Ammoin raunioituneet asumuksesi sinä rakennat jälleen, pystytät rakennuksia muinaisille perustuksille, ja niin sinun nimesi on oleva: sortuneiden muurien korjaaja, maan asutuksen elvyttäjä.

Profeettojen ja myös Jeesuksen sanoissa on ajoittain voimakas ja tinkimätön oikeudenmukaisuuden pohjavire. Ajoittain tuo pohjavire nousee opetuksen terävimpään kärkeen. Ohessa yksi näistä kärjistä – jopa kärjistyksistä.

Jesaja, joka tunnetaan toivon ja lupausten profeettana tuo kansalleen/Jumalan kansalle sanoman, joka kärjistää asian äärimmilleen: Jumalan palveleminen/ palvonta on turhaa ilman Jumalan Sanan mukaisia tekoja. Kansan tuli palvella ja palvoa ei vain huulillaa vaan myös teoillaan.

Jopa niin, että tuossa oikeudenmukaisuudessa piili salattu siunaus, joka muutti erämaankin kukoistavaksi puutarhaksi, pimeyden valoksi, rauniot asutuiksi.

Puhuttelu oli kollektiivinen, koko Jumalan kansaa koskeva, ja samalla henkilökohtainen, jokaista yksilöä koskeva.

Sanaa ei osoiteta vain jolle kulle jossakin (toiselle), vaan kuulijalle ja lukijalle, myös sinulle ja minulle.

Jumalan Sana ei päästä useinkaan helpolla. Samalla siihen sisältyy voima ja siunaus. Kysymys ei ole kuolleesta kirjaimesta, vaan jostakin, mikä on Henki ja elämä – ja jostakin, jonka myötä/mukana tulee tuo Henki ja elämä.

About the Author

Pauliina Kuikka ()

Vastaa

%d bloggaajaa tykkää tästä: