Siunauksen esteitä (osa 1) – Väärä sovellus

Siunauksen esteitä (osa 1) – Väärä sovellus

Eilen sain kommentin, jossa oli täsmälleen vastakkainen sana/viesti kirjoittamaani nähden. Sana/viesti oli poimittu Raamatusta, profeettojen julistuksesta.

Tilanne on varsin tyypillinen. Jopa Raamatussa näemme vastakkaisia näkökulmia käsiteltävään asiaan nähden. Joku on tämän perusteella väittänyt, että Raamaattu on ristiriitainen kirja.

Kuitenkin meidän pitäisi katsoa tekstiä/sanomaa asiayhteydessään eikä irrottaa sitä siitä. Tulisi kysyä: Missä tilanteessa ja kenelle sana/viesti on sanottu/kirjoitettu?Asiayhteyden avulla ymmärrämme, mitä oikeastaan tapahtui taustalla ja miksi jokin tapahtui/sanottiin/kirjoitettiin. Ilman huomioonottamista todennäköisesti ymmärrämme jotain perustavanlaatuisesti väärin.

Sama toimii suhteessa saarnaajan ja kuulijan sekä sellaisten Pyhän Hengen lahjojen kuten profetia, tiedon/viisauden sanat käyttäjien ja kuulijoiden välillä.

Esimerkki.

Saarnaaja tai kirjoittaja lainaa ”Silloin puimatantereet ovat täynnä viljaa, ja puristamoissa öljy ja viini tulvivat yli reunojen.”

Kuulijoiden joukossa on ihmisiä, jotka vetoavat tähän sanaan oman elämänsä kohdalla.

Yksi näistä ihmisistä ottaa lupauksen menestyksekkään ihmisen tyyppikuvana. Hän toimii niin kuin tuo sana olisi totta. Eikä vain niin, vaan hän alkaa voimaa käyttäen omistamaan itselleen ”viljaa, viiniä ja öljyä”. Hän (esimerkiksi) ”profetoi” omille kuulijoilleen, että näiden pitäisi antaa hänelle rahaa. Hän voi käyttää siemen (tai Suomessa yleisempää kymmenysopetusta) ja luvata, että kun nämä antavat hänelle rahaa, Raamatun kohta toteutuu heidän elämässään: ”Kylväkää/maksakaa kymmenykset, niin menestytte… Herra on puhunut…” Joissain tapauksissa ”profeetta” voi lainata Jesjan sanomaa: ”Jos suostutte ja olette kuuliaiset, saatte syödä maan hyvyyttä. Jos ette, miekka syö teidät. Herran suu on puhunut.” (Vrt. Jes.1: 19,20)

Voitte huomata hienosyisen eron näiden kahden julistajan välillä: Heistä toinen julistaa Sanaa ja toinen sovittaa Sanan omiin tarkoitusperiinsä ja poimii sanan irti asiayhteydestään.

On OK vedota Sanaan ja sen lupauksiin omaan elämäänsä nähden – mutta ainoastaan ja vain Sanan reunaehdoissa.

Silloin kun joku väärinkäyttää Sanaa – vaikkapa kulisseissa – asiassa ei voi olla siunausta. Jos ainoa keino saavuttaa toivottu tulos on ihmisten manipuloiminen, ei myöskään siinä voi olla siunausta.

Kun ihmiset tällaisen Sanaa väärinkäyttävän ihmisen ympärillä näkevät vääränmoista hedelmää, he tekevät samalla usein väärän johtopäätöksen: Julistetussa Sanassa on jotain vikaa. Usein he myös kääntyvät täsmälleen päinvastaiseen suuntaan – (esimerkiksi) lukemaan tekstejä, jotka ovat täsmälleen päinvastaisia kuin julistettu tai profetoitu. Tietenkin (myös) tämä on OK – mutta on olemassa myös toinen puoli.

  1. Sanassa sinällään ei ole mitään vikaa. Virhe tulee tehdyksi siinä, kun joku ottaa Sanan irti asiayhteydestään ja käyttää sitä ihmisten ohjailuun.

  2. Profetiassa, viisauden tai tiedon sanoissa ei ole mitään väärää. Ulos kurssista ne ajatuvat silloin, kun joku sanoo Herran puhuvan, vaikka Herra ei puhukaan.

Joka kerta meidän on katsottava Sanan ympärille, sitä asiayhteyttä, missä se on ensimmäistä kertaa julistettu/kirjoitettu.

Esimerkiksi tämä lainaamani Joelin kirjan kohta löytyy heti syvää katumusta kuvaavan tekstin jälkeen. Syvä katumus (sen vuoksi, että kansa oli poikennut tieltä) edelsi viljan, viinin ja öljyn siunausta. Ihmisten täytyi pistää elämänsä ojennukseen ennen kuin Herra antoi ja täytti lupauksensa. Siunaus ei noin vain tullut.

Tässä asiayhteydessä myös lainaamani kohta: ”Jos olette kuuliaiset, saatte syödä maan hyvyyttä…” on ok. Sen sijaan jos sitä käytetään ihmisten ohjaamiseen tekemään jonkun oman mielihalun mukaan se ajautuu pois kurssista.

Itse asiassa löydämme täältä kaksikin uskomisen estettä_

1) Väärinymmärretty Sana/opetus. Jos Sana/opetus on poissa asiayhteydestä, emme näe toivottuja tuloksia.

2) Sanan/opetuksen väärinkäytön näkeminen voi johtaa opetuksen hylkäämiseen myös yleisellä tasollaElämän (1)

 

Vastaa