Haavoittuneesta uskosta – Haavoittumisen takana Mitätöiminen (osa 2)

Luin kirjaa Pieneksi mitattu. Termi kuvaa erinomaisesti mitätöimistä.

”–jokainen, joka sanoo veljelleen: ’Senkin hölmö’, on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: ’Sinä hullu’, on ansainnut helvetin tulen.” (Matt. 5: 23b)

on raju sana.

Jeesus väänsi aikansa hengellistä opetusta vasten rautalangasta mallia siitä, että syntiä ei ollut aina pelkästään näkyvä ja selkeästi osoitettava pykälän rikkominen. Myös asenne voi olla väärin ja haavoittaa. Jeesus samaisti mitätöimisen  niin näkyviin ja törkeisiin tekoihin ja/tai asioihin, että niitä käsiteltiin Suuressa neuvostossa ja/tai joiden voitiin nähdä johtavan kadotukseen.

Sana, joka on käännetty hölmöksi tarkoittaa tyhjänpäiväistä, mieleltään vajaata tai arvotonta ja hulluksi käännetty myös jumalatonta.

Miten helposti käykään niin, että väärä tuomio kohdistuu Jumalan omaan! Ehkäpä siksi, että tuo (toinen) Jumalan oma on jostain asiasta toista mieltä. Liian usein Jumalan valtakunnan raja kulkee oman yhteisön nurkan kohdalla ja/tai mielipiteessä jossain kiistakysymyksessä.

”Mitätöimisen lahjan” omistavat henkilöt pitävät itseään muita parempina. Heillä on taito laittaa toiset ruotuun jopa sanalla tai parilla.

Olen kirjoittanut ”piiloviestinnästä”, joka on kyllä opetuksen taidonnäyte (vaikkakaan ei hyvä sellainen!) sen vuoksi, että siinä osataan alunperin hyvä asia kääntää päälaelleen ja vastakohdakseen.

Esimerkiksi Rakkaudessa ei ole pelkoa/Täydellinen rakkaus karkoittaa pelon muuttuu toivoa antavasta opetuksesta ahdistavaksi, kun aletaan rivien välissä väittämään, että toinen on jotenkin huono ihminen/uskova, jos pelkää. Kohdan korostus kun pikemminkin on ennalta ehtivä armo: Kun Jumalan rakkaus kohtaa ihmisen, pelko väistyy tuon rakkauden seurauksena. Ei päinvastoin, että pelon tulisi ensin väistyä, että Jumalan rakkaus tulisi tilalle!

Mitätöimisen piiloviesti on: Minä oun jottai, sinä et ou mittään.

Mitätöinti on väärää mittaamista: Mittaamista toista alas ja pienemmäksi.

Käyttöön voidaan ottaa termit nöyryys ja ylpeys. Mitätöinti tuo mukanaan alistamista ja usein piilossa olevaa kapinaa, joka odottaa aikaa ryöpsähtääkseen pinnalle. Oikean nöyryyden kanssa alistamisella tuskin on mitään tekemistä.

Jaak 4: 6 puhutaan tästä:

”Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon.”

Ylpeä sana tarkoittaa nimenomaan ´toisen yläpuolelle asettuvaa, toista halveksivaa´. Nöyrä sanan yksi vivahde on ´lähellä maan pinta oleva´ ts. jalat realistisella tavalla maan pinnalla oleva tyyppi, sellainen, joka arvottaa itsensä ja toiset oikein ja asettuu oikealla tavalla myös suhteessaan Jumalaan.

Mitötöinti on melkoinen tuholainen – myös Jumala-suhteellemme. Mitätöinnistä voi seurata se, että emme osaa uskoa asioita omalle kohdallemme. Asiat ovat ulottuvillamme, mutta emme uskalla tarttua niihin, koska ne mielestämme eivät kuulu meille.

One Reply to “Haavoittuneesta uskosta – Haavoittumisen takana Mitätöiminen (osa 2)”

Vastaa

%d bloggaajaa tykkää tästä: