Karismaatikolle kunnon koti?

Karismaatikolle kunnon koti?

Kysymys on: Mistä löytyisi karismaatikolle kunnon koti? Koti, jossa on hyvä ja turvallinen olla. Koti, jossa on hyvät, turvalliset rajat. Koti, jossa Isä on oikeasti läsnä (koettu on: joskus tämä Isän läsnäolo sanoista huolimatta on illuusio). Karismaatikolla tähän Isän läsnäoloon liittyy aito, raitis Pyhän Hengen toiminta. Kokemus siitä, että Isän auktoriteettia ei käytetä väärin.

Dragon´s Den on kanadalainen tosi tv-sarja, jossa keksijöitä tai yrittäjiä saapuu viiden pääomasijoittajan eteen esittäen liikeidean tai keksinnön ja pyytäen etukäteen päättämänsä summan rahaa ideansa tai keksintönsä markkinoimiseen. Onhan näitä toki muitakin – tosin toisentyyppisiä – kuten Maanjussille tai miljonäärille morsian. Idea noissa sarjoissa on saada kysyntä ja tarjonta kohtaamaan molempia osapuolia rakentavalla/hyödyttävällä tavalla.

Huumorilla heitin aamukahvipöydässä, että pitäisikö perustaa sarja nimellä: ”Karismattikolle kunnon koti?”.

Taustana vastakkainasettelu

Yli 20 vuoden kokemuksella, tämmöinen olisi kyllä tarpeen.

Hengellinen (ja karismaattinen) kenttä on ainakin joiltakin laidoiltaan todella sekaisin. Tämä sekaannus näyttää ruokkivan itseään.

Kenttä näyttää pirstoutuvan entistä pienempiin osiin, joista jotkut katsovat edustavansa/vievänsä eteenpäin herätystä vielä-se-tulee -mentaliteetilla. Jotkut odottavat asioiden muuttuvan entistä pahemmiksi yhä-pimenee -mentaliteetilla. Jotkut asettuvat näiden ääripäiden välille.

Osin tilanne juontaa juurensa ajautumisesta nokkapokkaan aiemman yhteisönsä ja/tai sen edustaman opetuksen kanssa; muodostunut yhteisö on railakas vastaveto entiselle yhteisölle ja/tai sen korostuksille. Esimerkiksi, jos yhteisössä, josta uusi yhteisö on erkaantunut, on pyritty suitsimaan valtoimenaan virtaavaa karismaattisuutta tai arvioitu sen toimintatapoja, uusi yhteisö todennäköisesti korostaa vapautta ja ”Hengen (vapaata) johdatusta”. Jos taas karismaattisuuteen nähden kriittisempi siipi saa lähtöpassit railakkaammasta yhteisöstä, vastavetona todennäköisesti on enemmän tai vähemmän karismaattisuuteen kriittisesti suhtautuva yhteisö. Jos yhteisö, josta on erkaannuttu, on korostanut voimakkaasti herätystä, vastaveto on usein se, että herätyksen mahdollisuuteen aletaan suhtautua skeptisemmin.

Kysymys on ”heiluri-ilmiöstä”: Vastakkainasettelussa todennäköisesti asetutaan ääripäähän, josta heilahdus voi mennä useaan kertaan ääripäästä toiseen, kunnes – toivon mukaan – heiluriliike tasoittuu. Aina näin ei käy: Yhteisö tai yksilö jää jompaan kumpaan ääripäähän – ja voimakkaaseenkin vastakkainasetteluun omille näkemyksille vastakkaisen ääripään kanssa.

Tärkeä osa

Hengellisyys on tärkeä osa sellaista ihmistä, joka on sen voimakseen löytänyt. Hengellinen kriisi on siksi syvältä ihmistä koskettava. Myös yhteisöllisyys kuuluu ihmisyyteen ja hengellisyyteen. Ihmisinä pyrimme toisten ihmisten seuraan. Seurakunta ja uskovien yhteys näyttäytyy Uudessa testamentissa Jumalan suunnitelmana. Silloin, kun jostain syystä tulee konflikti itsen ja yhteisön ja/tai sen edustaman uskonnollisuuden välille, sekä hengellisyyteen että yhteisöllisyyteen tulee särö.

Tulee tarvis etsiä menetetyn tilalle korvaavaa. Tulee tarvis miettiä uudestaan, mihin uskon, jos en voi uskoa enää täsmälleen niin kuin minua on opetettu uskomaan. Säröisen yhteyden tilalle tulee tarpeen etsiä uusi yhteys.

Kokemuksesta voin sanoa, että tässä ”korvaamisvaiheessa” karismaatikko on nyky-Suomessa ja kaikenmoisten karismaattisten vipeltäjien keskellä keskellä suurta sekaannusta.

Mistä löytyisi karismaatikolle kunnon koti?

Tällä viikolla jaan havaintoja omalta etsintäretkeltäni.

Kysymys on: Mistä löytyisi karismaatikolle kunnon koti? Koti, jossa on hyvä ja turvallinen olla. Koti, jossa on hyvät, turvalliset rajat. Koti, jossa Isä on oikeasti läsnä (koettu on: joskus tämä Isän läsnäolo sanoista huolimatta on illuusio). Karismaatikolla tähän Isän läsnäoloon liittyy aito, raitis Pyhän Hengen toiminta. Kokemus siitä, että Isän auktoriteettia ei käytetä väärin.

Vastaa