Ei helluntain kopio

”– Jumalan aikaansaamaan “Hengen uuteen olotilaan” näyttää sisältyvät dynaamisuutta, uuden luomista, jopa yllätyksellisyyttä.

Tämän vuoksi vanhan ”sanatarkka” kopioiminen ei välttämättä ole viisasta, vaan sen “nappaaminen”, mikä on Jumalan suunnitelma tässä ja nyt, minun, kirkkoni/seurakuntani elämässä. Se ei välttämättä (uskaltaisin väittää: useinkaan) ole täsmällinen kopio jostain muusta, vaan tarkasti Jumalan minulle (sinulle), minun kirkkooni/seurakuntaani (sinun kirkkoosi/seurakuntaasi) tarkoittamaa.”

Tässä mielestäni näkyy Jumalan (luomistyön) rikkaus

Esimerkiksi Apostolien tekoen 2. lukuun kirjatut helluntain tapahtumat osaltaan kertovat siitä, että edes samassa tilanteessa Jumala ei toiminut täsmälleen samalla tavoin jokaisen ”Hengellä täyttyneen” kohdalla.

He tulivat täyteen Pyhää Henkeä ja alkoivat puhua eri kielillä sitä mitä Henki antoi heille puhuttavaksi.

Jerusalemissa asui hurskaita juutalaisia, joita oli tullut sinne kaikkien kansojen keskuudesta, mitä taivaan alla on. — hämmästys valtasi kaikki, sillä jokainen kuuli puhuttavan omaa kieltään. He kysyivät ihmeissään: ”Eivätkö nuo, jotka puhuvat, ole kaikki galilealaisia? Kuinka me sitten kuulemme kukin oman synnyinmaamme kieltä? Meitä on täällä partilaisia, meedialaisia ja elamilaisia, meitä on Mesopotamiasta, Juudeasta ja Kappadokiasta, Pontoksesta ja Aasian maakunnasta, Frygiasta, Pamfyliasta, Egyptistä ja Libyasta Kyrenen seudulta, meitä on tullut Roomasta, toiset meistä ovat syntyperäisiä juutalaisia, toiset uskoomme kääntyneitä, meitä on kreetalaisia ja arabialaisia — ja me kaikki kuulemme heidän julistavan omalla kielellämme Jumalan suuria tekoja.” He eivät tienneet, mitä ajatella. Ihmeissään he kyselivät toinen toiseltaan: ”Mitä tämä oikein on?”

Paavali puolestaan opastaa Korinttin kristittyjä seuraavalla tavalla:

”Armolahjoja on monenlaisia, mutta Henki on sama. Myös palvelutehtäviä on monenlaisia, mutta Herra on sama. Jumalan voiman vaikutuksia on monenlaisia, mutta hän, joka meissä kaikissa kaiken vaikuttaa, on sama. Hän antaa Hengen ilmetä itse kussakin erityisellä tavalla, yhteiseksi hyödyksi.”

Kysymys on moninaisuudesta yhteydessä

”Kristus on niin kuin ihmisruumis, joka on yksi kokonaisuus mutta jossa on monta jäsentä; vaikka jäseniä on monta, ne kaikki yhdessä muodostavat yhden ruumiin.Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä.”

Kysymys on taustojen erilaisuudesta – mutta myös nykyisyyden erilaisuudesta. Kysymys on siitä, että Herra kohtaa ja käyttää meitä eri tavoin/sävyin.

Luetaanpa tätä taustaa vasten Jeesuksesta tallennettuja kohtaamisia Uudessa testamentissa. Jokainen Hänen kohtamansa tuli kohdatuksi siinä tilanteessa, missä oli niiden tarpeiden, ongelmakohtien ja mahdollisuuksien kanssa, jotka Jeesus tässä ihmisessä ja tilanteessa näki. Myös jatkon suhteen Jeesus toimi heidän kanssaan eri tavoin.

Huomaatko helluntain tekstistä, että nimenomaan tuo Jumalan Hengellään täyttämien ihmisten toiminnan monikirjoisuus, jolla Hän kohtasi Jerusalemiin tulleita monenlaisia ihmisiä, sai ihmiset ihmettelemään: ”Mitä tämä on?”

…ja huomaatko, että myöhemmin tilanteet, joissa kerrotaan Jumalan/Hänen Henkensä toimineen radikaalillakin tavalla, eivät olleet helluntain kopioita…

Vastaa

%d bloggaajaa tykkää tästä: