(Todellinen) muutoksen siemen – ”Ajatuksia taivaallisesta taloudenhoidosta, osa 3)

(Todellinen) muutoksen siemen – ”Ajatuksia taivaallisesta taloudenhoidosta, osa 3)

Jumalan valtakunnassa enempää hengellinen kuin esimerkiksi taloudellinen rikkauskaan ei ole tarkoitettu kerääntymään vain yksille vaan mahdollisimman monille, jotta Kristuksen ruumis mahdollisimman monipuolisesti ja laajamittaisesti pystyisi täyttämään tehtäväänsä.

Uhraamisen ja antamisen teemaa pohdiskellessani huomioni on kiinnittynyt ”siemenopetukseen” (engl. seed), joka nähdäkseni on rantautunut Suomen hengelliseen kenttään englanninkielisestä maailmasta. Taustalla on opetus kahdesta lainalaisuudesta:

1) Mitä kylvät, sitä niität.
2) Sinun pitää kylvää, jotta saisit satoa.

Molemmat opetukset ja päätelmät ovat sanoina oikeita ja loogisia. Silloin, kun näissä asioissa vedotaan Raamattuun, tulee pitää mielessä, että kumpaakaan opetusta ei irroteta alkuperäisestä asiayhteydestä. Kahdessa edellisessä kirjoituksessani olen viitannut siihen, että pelkkä siemenen laatu ei riitä sadon saamiseksi; myös maaperä vaikuttaa. Sekä Jeesus että Jaakob viittasivat tähän kylvämistä käsittelevässä opetuksessaan.

Nyt keskityn lainalaisuuteen, jonka mukaan pitää kylvää, jotta saa satoa. Loogista ja maanviljelyssä totta.

Psykologiaa

Olen törmännyt suoranaiseen rahastamiseen hädänalaisen ihmisen kustannuksella. Yksi rankimmista esimerkeistä on ”nettiprofeetta”, jonka tekstiä eilisessä kirjoituksessa lyhentäen referoin. Tämän ”profeetan” taktiikka näyttää olevan ”profetoida” niin yleisellä tasolla ja ympäripyöreästi, että ainakin jokin kohta napsahtaa lukijaan/kuulijaan. Aina löytyy joku, joka haluaa elämässään eteenpäin ja uusien ovien avautuvan, vaikka ihmeempää kriisiä ei elämässä olisikaan.

Toinen psykologinen seikka ”profeetan” toimissa on yritys vaikuttaa lukijan/kuulijan mieleen. ”Profeetta” kirjoittaa seuraavasti: ”Eikö olekin totta, että tunsit juuri niin kuin sanoin…” Luettuani miehelleni rivien tekstit, tämä totesi: Tuohan saa ihmisen tuntemaan joka a) Aivan, niin tunsinkin tai b) Minussa on jotain vialla, kun en tuntenut noin, vaikka pitäisi… Koska tuo kaikki on puettu ”profetiaan” (tai muuten arvovaltaiseen opetukseen), lukija/kuulija on lähtökohtaisesti altis epäilemään omaa asemaansa ja/tai ”kuulokykyään” Jumalan edessä.

Fakta on: Aina löytyy joku, joka menee ”profeetan” vipuun ja tarttuu tarjoukseen.

Tämän ”profeetan” opetuksen mukaan pitää ottaa uskonaskel ja kylvää uskossa siemen tulevaan vapautumiseen. Muutoksen siemen.

Mitä Raamatussa puhutaan, mitä ei?

Raamatussa puhutaan Sanan kylvämisestä ja kylvämisestä Hengen peltoon. – Raamatussa EI puhuta muutoksen siemenestä enempää ”minttuina ja tilleinä” (maan satona) kuin rahanakaan.

Raamatussa puhutaan siitä, että täytyy antaa Jumalan huoneen tarpeisiin niin, että työn tekijät saavat elantonsa ja kaikki, mitä työ tarvitsee pystytään hankkimaan ja/tai tekemään (että Jumalan huoneessa olisi ruokaa). – Raamatussa EI puhuta jonkun kukkaron tai varallisuuden lihottamisesta niin, että toinen lihoo ja toinen köyhtyy. Jos näin on, kysymys on riistämisestä ja kiskonnasta. (Vrt. profeettojen kritiikki)

Raamatussa puhutaan pyhien päällimmäisten tarpeiden (esimerkiksi tilanteessa, jossa veljellä tai sisarella ei ole ruokaa ja vaatteita) huomioimisesta. Raamatussa puhutaan tasauksesta niiden kesken, joilla menee hyvin ja niiden, joilla menee huonosti välillä. (Pitäkää pyhien tarpeet ominanne).

Raamatussa EI puhuta (ainakaan minun mielestäni) köyhyydestä ihanteena köyhyyden vuoksi, vaan pikemminkin siitä, käytän minulle annettuja talentteja viisaasti niin, että Jumalan valtakunnan työ ja kokonaisuus hyötyy siitä (esimerkiksi naiset, jotka kannattivat Jeesusta varoillaan tai ne jotka myivät tilojaan, jotta puutteenalaiset saivat apua seurakunnassa 1))

”Hän, joka antaa kylväjälle siemenen ja suo ravinnoksi leivän, antaa teillekin siemenen ja moninkertaistaa sen, ja hän sallii teidän hyvyytenne sadon karttua.
Te saatte kaikkinaista rikkautta ja voitte osoittaa runsaasti anteliaisuutta. Näin meidän työmme synnyttää kiitollisuutta Jumalaa kohtaan.
Tämän palveluksen toimittaminen ei vain täytä pyhien tarpeita, vaan lisäksi se saa yhä useammat kiittämään Jumalaa.” ( 2. Kor. 9: 10-12)

Tässä kohdassa Paavali puhuu yltäkylläisyydestä ja runsaasta siemenestä, joka moninkertaistuu (oikein) kylvettäessä. Lopputulos on yhtä yltäkylläinen: Yhä useampi kiittää Jumalaa.

Jumalan valtakunnassa enempää hengellinen kuin esimerkiksi taloudellinen rikkauskaan ei ole tarkoitettu kerääntymään vain yksille vaan mahdollisimman monille, jotta Kristuksen ruumis mahdollisimman monipuolisesti ja laajamittaisesti pystyisi täyttämään tehtäväänsä. Vasta silloin kylvämämme siemen on todellinen muutoksen siemen!

1) Olen aiemmin saanut opetuksesta kuvan(ehkä tarkoituksellisesti, koska minulla sattuu olemaan maatila… tai sitten kohdan väärinymmärryksen vuoksi),että piti myydä ainoa maatila ja antaa seurakunnalle. Vasta äskettäin tajusin – luettuani kohdan englanninkielisestä KJV käännöksestä – mitä kohdassa sanottiin: Siinähän puhutaan siitä, että ihmiset myivät MAATILOJA ja OMAISUUTTAAN, ja antoivat niille, joilla ei ollut. He eivät välttämättä myyneet kaikkea. Itse asiassa tuo olisi ollut taloudellisesti ajattelematonta.(kreikankielinen teksti, useimmat englanninkielisetä käännökset ja esimerkiksi saksalainen vuoden 1912 käännös kääntävät tästä näkökulmasta) Millä ihmeellä he sen jälkeen eläisivät? Eivät he useimmissa tapauksissa myyneet koko elinkeinoaan, vaan jatkoivat elinkeinonsa harjoittamista. He myivät pois ”ylimääräistä”. Toinen asia olivat ne, joilla oli kutsumus kokopäiväiseen julistustyöhön. Esimerkiksi Pietari jätti veneensä ja verkkonsa (ilmeisesti joku kuitenkin jäi veneelle ja verkoille, koska myöhemmin veneitä oli käytössä ja Pietarin tapaamme kalastamasta).

Epäloogisimmaksi tällaisen maatilan myymisen vaatimuksen tekee se, että se, joka minulle asiasta vihjaili muutamaan otteeseen kertoi rukousvastauksena sitä, että hän oli saanut kotipaikkansa omakseen. Kysymys kuuluu näin jälkikäteen: Minkä takia minun tai erään toisen maatilataloudesta elävän olisi pitänyt myydä pois elinkeino – ja tämä vaatija sai pitää talonsa ja tavaransa?

Vastaa