Kultaa ja kunniaa

Kultaa ja kunniaa

Yksi tänään kirkoissamme luettavista teksteistä on 1. Tess. 4: 1-8

”Sitten vielä, veljet! Te olette oppineet meiltä, miten teidän on elettävä ollaksenne Jumalalle mieleen, ja niinhän te elättekin. Mutta Herran Jeesuksen nimessä pyydämme ja kehotamme teitä pyrkimään yhä parempaan. Tiedättehän, mitä käskyjä me Herran Jeesuksen puolesta olemme teille antaneet. Jumalan tahto on, että te pyhitytte. Kavahtakaa siveettömyyttä! Jokaisen teistä on opittava pitämään ruumiinsa pyhänä ja kunniassa. Älkää antako sitä himon ja kiihkon valtaan, niin kuin tekevät pakanat, jotka eivät tunne Jumalaa. Kukaan ei saa pyrkiä hyötymään veljensä kustannuksella. Herra rankaisee kaikesta sellaisesta, niin kuin olemme teille sanoneet ja teroittaneet mieleenne. Jumala ei näet ole kutsunut meitä elämään synnillistä, vaan pyhää elämää. Sen tähden se, joka kääntää selkänsä näille ohjeille, ei käännä selkäänsä ihmiselle vaan Jumalalle, joka antaa teihin Pyhän Henkensä.”

Silmiini ”pomppasi” tekstistä yksityiskohta, joka jää helposti huomaamatta. Siveettömyyden rinnalle nostetaan hyödyntavoittelu:

”Kukaan ei saa pyrkiä hyötymään veljensä kustannuksella.”

Alkuteksti on monivahteinen. Siinä puhutaan muun muassa yli kävelemisestä, rajojen rikkomisesta, väärin tekemisestä/synnin tekemisestä, toisen asioiden/liiketoimien riistäminen 1) tai etulyöntiaseman, ylivoiman tai hyödyn tavoittelemisesta (toisen kustannuksella) 2).

Kymmenestä käskystä lähelle tulee käsky, joka kieltää tavoittelemasta mitään, mikään mikä on toisen omaa, oli kyse puolisosta, palvelijoista tai karjasta. Meidän aikaamme siirrettynä käsky kieltää toisen puolison, henkilöstön tai omaisuuden/liike-elämän resurssien havittelemisen.

Eilen kirjoitin pastori Persiljasta ja hänen tavastaan julistaa ja johtaa. Jos (ja kun usein) pastori Persiljasta löytyy narsistisia piirteitä, hänelle toiset ovat astinlautoja suureen kuuluisuuteen.

Tänään esittelen toisenkin hengellisen kentän henkilöhahmon. Hän on ”Big Ben”. Big (engl. suuri) viittaa lisänimenä Benin unelmaan olla suuri. Big Ben pitää itseään hengellisen areenan monilahjakkuutena. Usein hänet löytää monilahjaisena karismaatikkona, joka on samaan aikaan suuri pastori, suuri profeetta, suuri parantaja. Hänen missionsa on suuri (lue: suureellinen). Samoin järjestetyt tapahtumat – ja käyttöbudjetti.

Ja jos kaikki ei ole todellisuudessa suurta, luodaan illuusio, että näin on. Tyypillinen silmänkääntötemppu ovat ihmeet. Jos niitä ei ole, ne luodaan. Big Ben brändää itsensä ihmeineen päivineen. Maailma mullistuu, kun Big Ben tulee…

Pastori Persilja ihailee Big Beniä ja hänen toimvaa konseptiaan. Hän lukee ahmien Big Benin kirjat. Lainaakin niitä osana omaa toimintaansa. Hän on pikku Big Ben.

Hassua – ja yhteistä – heissä on, että he oikeuttavat palvelutehtävänsä, pastoraattinsa ja voitelunsa näillä ihmeillä (?), erilaisilla jumalallisilla (?) näyillä, ilmestyksillä tai kokemuksilla. Niiden todistaminen kuitenkin on varsin vaikeaa.

Toki itse kukin voi yrittää. Minäkin periaatteessa voisin koettaa leikkiä ”Pitkäkosken Pastorinnaa” ja kertoa juttua maata järisyttävästä ilmestyksestä, jossa Jumala lupasi suuren herätyksen Suomeen, juuri nyt ja minun palvelutehtäväni kautta. Olisin kuitenkin liukkailla jäillä sen takia, että pistäisin Jumalan suuhun jotain sellaista, mitä hän ei suoranaisesti ole puhunut. Jumalan asioissa olisi viisasta pysyä asiassa eikä lisäillä omiaan.

Näin persiljamaiset pastorit (pastorinnat tms. hengellisen kentän toimijat) toimii.

Vuosien mittaan minun oli aika omituista kuunnella näkyä, jonka entisen yhteisöni pastori kertoi saarnastuolista omanaan: Hän oli näyssä nähnyt, kuinka tulet olivat syttyneet hänen seurakunnastaan. Ongelma oli siinä, että monta vuotta aiemmin olin kuullut tuon näyn (tai oikeamminkin unen) erään toisen henkilön suusta. Siinä tämä henkilö oli nähnyt tulien syttyvän eri puolille kotipaikkakuntaani – ja herätys oli lähtenyt samasta suunnasta, missä kirkko on! Väkisinkin heräsi epäilys ”plagiaatiosta”!

Toinen muoto tästä on napata opetusta tai profetioita toisten julistajien suusta ja julistaa ne ominaan. Ilman lähdeviitteitä. Tuohan on varkaus keskellä päivää – vieläpä hengellisessä kentässä! – Toki Jumala voi vahvistaa (ja usein niin tekeekin) asian kahden tai kolmen eri tahon kautta. Silloin hän tekee sen niin, että asian esille tuovat eivät tiedä toistensa ”sanomista”. Tällaista ei ole ”apinointiprofetia”!

Kurjaa on nähdä myös runttaustaktiikkaa. Siinä kaivetaan maata toisen kristityn tai seurakunnan alta. Varoitellaan menemästä sinne, tänne tai tuonne. Siellä kun on niin kuivaa, kuolettavaa – tai demonista. Prata på persilja (pödyn puhuminen) on erinomainen keino tässä.

Olen kuunnellut yhdessä elämäni mutkassa persiljamaisen pastorin jaarituksia puhelimessa: Kuinka XX lähenteli naisia tai YY pelasi rahansa pajatsoon tai ÅÅ oli vastannut puhelimeen humalassa. Näillä verukkeilla ”persiljamme” hyllytti yhden sun toisenkin evankelistan – jopa omat oikeat kätensä. Vastottain tapasin XX:n ”naisuhrin”. Tämä alkoi nauramaan kerrottuani ”persiljaisemme” tarinan: ”Minä kun taisin tulla uskoon XX:n kautta”. Juttu oli aika paljon matkalla muuttunut. Ongelma oli siinä, että kukaa kuulijoista ei ensi alkuun älynnyt edes ajatella, että ”persiljamme” puhuisi pötyä. Hänhän oli Big Benin ja pastori Persiljan tavoin brändännyt itsensä hengen miehenä ja herätyksen airuena.

Miten tämä sitten liittyy meihin, mahdollisina Persiljan paimennettavina? Lampaista tulee paimenensa kaltaisia. Minkäs sille voi. Seura tekee kaltaisekseen.

Juuri me – lauma – imemme kuin pesusieni Big Benin, pastori Persiljan, etc. opetusta. Me myös pidämme heidän dynastiansa pystyssä. Me maksamme mission viulut ja suuruuden hullut kampanjat. Me rahoitamme TV-shown.

Tämänpäiväisen tekstin edessä me emme voi osoittaa sormella pastori Persiljaa emmekä edes Big Beniä. Ihan tosi, meidän on aika katsoa eteemme. Mihin uskomme ja mitä tuemme? Niin, ja kuinka me itse toimimme. Olemme yksilöinä vastuussa Herramme edessä siitä, ettemme me pidä ketään keittiöjakkarana noustessamme korkeammalle, kohti kultaa ja kunniaa.

1) υπερβαινω [huperbainoo]
2) πλεονεκτεω [plenekteoo]

Vastaa