Ugh – Suuri Auktoriteetti on puhunut

Ugh – Suuri Auktoriteetti on puhunut

KAIKEN KESKELLÄ, KAIKESTA HUOLIMATTA HÄN TÄYTTÄÄ LUPAUKSEN – VAIKKA SITTEN MUTKIEN KAUTTA – JA VIE SIIHEN, MISSÄ HÄN ON HALUNNUT SINUN/MINUN OLEVAN. HÄN ON LOHDUTUKSEN JUMALA, JOKA LOHDUTTAA AHDISTUKSEN KESKELLÄ, TUKEE HEIKKOUDEN KESKELLÄ. HÄN ANTAA TULEVAISUUDEN JA TOIVON. HÄN RAKENTAA ASUMUKSET, JOTKA OVAT TUHOUTUNEET. HÄN ANTAA UUDEN ALUN. SEN HÄN TEKEE NIMENOMAAN SILLÄ ARVOVALLALLA/AUKTORITEETILLA, JOLLA SINUA/MINUA ON UHATTU. HÄN TEKEE SEN VOIMALLAAN. KIRJAIMELLISESTI: HÄN VALMISTAA PÖYDÄN SELLAISTEN IHMISTEN SILMIEN ETEEN, JOTKA OVAT HALUNNEET VARASTAA, TAPPAA TAI TUHOTA SEN, MINKÄ HERRA ON SISIMPÄÄSI/SISIMPÄÄNI PISTÄNYT.

Viikonloppuna lehdessä oli juttu isästä, joka kannusti poikaansa täydelliseen motocross -suoritukseen läimäyttelemällä ja lyömällä. Valmennusmenetelmä oli niin huippusalainen, että isä käski poikaansa olemaan kertomatta äidille tapahtuneesta. Menetelmä oli myös epäonnistunut: Poika alkoi pelkäämään ennen rakastamaansa lajia, kärsi keskittymisvaikeuksista – ja lopulta kertoi koulunsa kuraattorille tapahtuneesta. Isä taas kielsi menetelmän kuin laittomat puuhat kuunaan ja väitti poikansa keksineen kaiken.

Tarinan voi siirtää pienin variaatioin henkiseen, hengelliseen ja/tai seksuaaliseen väkivaltaan. Yksi kulissia koossapitävä tekijä on vaikeneminen. Noheva tekijä ei pelkästään saa uhria hiljaa kärsimään vaan saa eri keinoin uhrista myös liittolaisen. Salaisuus pitää heidät yhdessä. Samoin tekee myös uhrin kelvottomuuden/pystymättömyyden tunne.

Hengellisessä kentässä tällaisten tekojen tekijä mieluusti kuvaa myös Jumalansa samanmoisena. Hänen oma ”tee niin kuin sanon tai muuten itket ja teet niin kuin sanon” -asenteensa on osa hänen kuvaansa Jumalasta. Vieläpä niin oudosti, että tarkemmin ajatellen tekijä ei itse noudata tuota lainalaisuutta suhteessaan Jumalaan tai Pyhään, vaan edellyttää sitä ainoastaan muilta. 1) Tästä osoituksena kirkkain silmin, paatoksella pidetyt puheet synnistä ja tuomiosta, kuuliaisuudesta ja siunauksesta samaan aikaan kuin omassa elämässä nimenomaiset (tai ainakin niille läheiset) alueet ovat rempallaan.

Tekijä siirtää oman kuvansa Jumalasta kuulijoiden kuvaksi Jumalasta sillä seurauksella, että kuulijat uskovat olevansa tuomion alaisia. Tai he uskovat siihen, että heidän kohtaamansa kurjuus on heidän ja/tai heidän ”viallisen uskonsa” syytä.

Ongelma on väärässä markkinoinnissa: Usko pois. Silloin kun henkilö käyttää valtaansa väärin – alistaakseen, manipuloidakseen, tehdäkseen kelvottomaksi, tuhotakseen – henkilön oma usko on viallinen, ei suinkaan (aina)2) sen, johon teko kohdistuu. Vallan väärinkäyttäjän usko ei toimi, vaikka hän muuta väittäisi.

Asian selventämiseksi muutama todellisiin tapauskertomuksiin pohjaavia esimerkkejä:

  • Evankelista kertoo valtavista ihmeistä ja monista uskoontuloista… Kun asioita penkaisee pintaa syvemmältä, ihmeet kuivuvat kokoon eikä uskoon tulleita näy missään…
  • Seurakunnan työntekijä kertoo taloudellisesta ihmeestä, siitä kuinka rahat tulivat ihmeellisesti eri lähteistä (esimerkiksi ”uskosta osattomilta”)… Kun lähteitä lähtee selvittämään, huomaa uskollisten seurakuntalaisten useimmissa tapauksissa avanneen kukkaron nyörejään…
  • Seurakunnan johtaja kehuu rakkaudellisella ilmapiirillä ja hyvinvoivalla seurakunnalla maan (tai maailman) toisella laidalla… Kun seurakuntaa käväisee katsomassa paikan päällä, huomaa muutaman uskollisen istuvan penkissä ja takaoven käyvän tiheään…

Viimeksi tällaiseen törmäsin Englannissa. Seurakunnan johtaja kehui olleensa seurakunnan johtajana yli 20 vuotta… Katselin ympärilleni entisessä elokuvateatterissa ja hämmästelin sitä, missä ihmeessä on seurakunnan kasvu! Jos seurakunta OLISI OLLUT yhtä dynaaminen ja elinvoimainen kuin sitä markkinoitiin sekä internetissä että saarnassa, se olisi ollut suurempi. Kuvaavasti seurakunnan nimessäkin oli dominion (hallintavalta). Sen sijaan anglikaanitaustainen (ev-lut kirkon sisarkirkko) Holy Trinity Brompton OLI elinvoimainen, vaikka itse seurakuntaa ei saarnassa kehuttu edes puolikkaalla tavulla.

Kysymys on markkinoijan typeryydestä. Typeryydellä on hintansa. Ihmisinä me helposti laitamme yhtäsuuruusmerkin markkinoidun ja todellisen asian välille. Väärin markkinoitu Jumala on mielestämme typerä Jumala, jonka kanssa emme halua olla missään tekemisissä sen jälkeen, kun huomaamme nielaisseemme väärän markkinoinnin.

Haluaisin kirjoittaa sivun kokoisin kirjaimin:

  • JUMALA ON TOISENLAINEN KUIN TYPERÄN MARKKINOINNIN TUOTOS!!!
  • Jumala on luotettava.
  • Jumala on oikeuden mukainen.
  • Jumala ei uhkaa eikä pilaa tulevaisuuttamme.
  • Jumala on toisenlainen kuin remeliä heilutteleva uskonnollisen yhteisön johtaja tai profeetta:

”– Minä täytän lupaukseni ja tuon teidät takaisin omaan maahanne. Minulla on omat suunnitelmani teitä varten, sanoo Herra. Minun ajatukseni ovat rauhan eivätkä tuhon ajatuksia: minä annan teille tulevaisuuden ja toivon.”

Jumala haluaa vapauttaa totuuteen. Jumala ei vaienna puhuvaa suuta. Hän ei tukahduta itkua, joka tulee tuskasta tai pelosta. Jumala ei halveeraa sen takia, että huomaa jonkun olevan heikoilla.

Jumala ei myöskään ole epäonnistunut silloin, kun asiat ovat menneet hullusti ja solmuun. Ei silloinkaan, jos itse olemme itsemme saattaneet liemeen.

KAIKEN KESKELLÄ, KAIKESTA HUOLIMATTA HÄN TÄYTTÄÄ LUPAUKSEN – VAIKKA SITTEN MUTKIEN KAUTTA – JA VIE SIIHEN, MISSÄ HÄN ON HALUNNUT SINUN/MINUN OLEVAN. HÄN ON LOHDUTUKSEN JUMALA, JOKA LOHDUTTAA AHDISTUKSEN KESKELLÄ, TUKEE HEIKKOUDE KESKELLÄ. HÄN ANTAA TULEVAISUUDEN JA TOIVON. HÄN RAKENTAA ASUMUKSET, JOTKA OVAT TUHOUTUNEET UUDESTAAN. HÄN ANTAA UUDEN ALUN. SEN HÄN TEKEE NIMENOMAAN SILLÄ ARVOVALLALLA/AUKTORITEETILLA, JOLLA SINUA/MINUA ON UHATTU. HÄN TEKEE SEN VOIMALLAAN. KIRJAIMELLISESTI: HÄN VALMISTAA PÖYDÄN SELLAISTEN IHMISTEN SILMIEN ETEEN, JOTKA OVAT HALUNNEET VARASTAA, TAPPAA TAI TUHOTA SEN, MINKÄ HERRA ON SISIMPÄÄSI/SISIMPÄÄNI PISTÄNYT.

Lue Psalmi 23 – niin tuttu kuin se voi sinulle ollakin – ja usko omalle kohdallesi 🙂 Siunattua tiistaita!!!

8Tuon jälkeen voisi sanoa, että nyt ei puhunut Suuri Auktoriteetti (suurena itseään pitämä ”hengen ihminen”), vaan Suurin Auktoriteetti – maan ja taivaan Luoja!!!]

1) Narsismihan se sieltä pilkottaa… Narsismi eroaa tässä muusta neuroottisesta uskonnollisuudesta muun muassa siinä, että neuroottinen uskonnollisuus yleensä vaatii toiselta samaa mitä itseltä tai suhtautuu toiseen ”löyhemmin kuin itseen”. Narsisti on oikeasti ”tekopyhä” – vieläpä karvain maustein.
2) aina -viittaus on suluissa sen vuoksi, että joskus myös alistetun usko voi olla viallinen. Nimenomaan silloin, kun hän näkee itsensä ainoastaan ja vain marttyyrin ja uhrin asemassa, eikä kykene näkemään omaa arvoaan omana itsenään. Tällainen väheksyvä kuva itsestä voi altistaa väärinkäytöksille ja väkivallalle.

Vastaa