Tämä kuva antaa valoa myös meidän ”oikeisiin” taisteluihimme. Kun vastustus on kovaa, voimme näissä tapauksissa tulkita asian myös niin, että meillä on – tai meille on tulossa – jotain tärkeää. Silmät siis auki – ja katselemaan, kuulostelemaan, mitä Herra meinaa kanssamme tänä maanantaina.

Olen viime aikoina viipynyt autuaaksi -julistusten äärellä. Nämä autuaaksi -julistukset haastavat ajatuksemme hengellisestä hyväosaisuudesta ja siunauksesta. Jeesus tuntuu kääntävän asiat päälaelleen: Nälkäiset, surulliset – ja seuraavassa käsittelemässäni kohdassa myös vainotut – ovat hyväosaisia, autuaita, siunattuja, (ylitsevuotavan) onnellisia!

”Autuaita olette te, kun teitä minun tähteni herjataan ja vainotaan ja kun teistä valheellisesti puhutaan kaikkea pahaa. Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä palkka, jonka te taivaissa saatte, on suuri. Niinhän vainottiin profeettojakin, jotka elivät ennen teitä. (Matt. 5: 11,12)

Eipäs mennä harhapoluille!

Kohdan valossa on varottava tekemästä vääriä päätelmiä.

  1. Kohta ei ”glorifioi” kärsimystä, vainoa tai väkivaltaa sinällään. Se ei käske hakeutumaan vaikeisiin tilanteisiin sen takia, että olisimme sitten jotenkin autuaampia.
  2. Kohta ei anna oikeutusta aiheuttaa toiselle kärsimystä tai kohdistaa toiseen väkivaltaa. Se ei myöskään kehota tietoisesti hakeutumaan vaikeisiin tilanteisiin.
  3. Kohta ei ”glorifioi” tilanteita, joissa itse olemme saaneet itsemme vaikeuksiin.

Edellämainitut voivat olla sinulle selviöitä. Matkan varrella olen törmännyt opetukseen, jossa Raamatulla perustellaan

  • vallan väärinkäyttö (= väkivalta)
  • väkivallan ”alla” täytyy pysyä ja rukoilla: ”Kyllä Jumala vielä muuttaa tilanteet”.
  • auktoriteetin alle on alistuttava, muutoin on kapinallinen – ja siten ei voi periä siunausta.

Periaatteessa edellä mainitulle löytyy peruste 1. Pietarin kirjeen 2. luvusta. Pietari kehottaa palvelijoita kunnioittamaan isäntiään ja olemaan heille kuuliaisia, ei ainoastaan hyville ja lempeille, vaan myös epäoikeudenmukaisille.

Kohta kannattaa lukea asiayhteydessään. Pietari korostaa siinä Kristuksen seuraamista ja Hänen todistajinaan olemista.

”Jumalan tahto näet on, että te hyvää tekemällä panette sulun ymmärtämättömien ihmisten typerille puheille. Ja näin tehkää vapaiden tavoin — älkää niin kuin ne, joilla vapaus on pahuuden verhona, vaan niin kuin Jumalan orjat. — Häntä herjattiin, mutta hän ei vastannut herjauksella, hän kärsi, mutta ei uhkaillut, vaan uskoi itsensä oikeamielisen tuomarin haltuun.”

Taustana kirjoitukselle on oletettavasti se, että nousevaa kristinuskoa pidettiin uhkana vallitsevalla järjestykselle niin juutalaisten kuin roomalaistenkin keskuudessa. Kristinusko näytti rikkovan vallitsevat rakenteet. Juutalaisilla uskonnollisilla meriiteillä ei näyttänyt olevan mitään arvoa:”Joku Jeesus” ja Hänen seuraajansa näyttivät menevän Jumalan valtakuntaan ohi Aabrahamin lapsien. Ympärileikkausta ei tarvittu. Tämän Jeesuksen seuraajat näyttivät hyväksyvän vähin erin joukkoonsa myös pakanat, antavan uudenlaisen arvon naisille. Roomalaisten keskuudessa uusi uskonto merkitsi uhkaa muun muassa keisarin palvonnalle. Arvonanto myös orjille oli ennen kuulumatona. – En yhtäkkiä keksi, mikä meidän ajassamme olisi yhtä radikaalia!

Ensimmäiset kristityt ja heidän keulahahmonsa, kuten Pietari ja Paavali, joutuivat luovimaan tällaisissa aallokoissa yrittäen

  • perustella sitä, että kristinusko ei ollut tullut väärällä tavalla tuhoamaan rakenteita ja toisaalta
  • rohkaista kristittyjä löytämään tien kaiken keskellä ja säilyttämään uskonsa.

Jos luemme kohdat irrallaan taustastaan, joudumme tulkinnoissamme ojaan ja laitamme vaikkapa Pietarin suuhun sellaista, mitä hän tuskin olisi ajassamme sanonut.

Glorifioinnin (törkeä) huippu

Glorifioinnin (törkeä) huippu on se, että alamme verhoamaan omien töppäyksiemme seurauksia – kuten sitä, että ihmiset alkavat puhumaan asioista ja ilmiöistä niiden oikeilla nimillä: ”Ainahan niistä Jumalan ihmisistä on pahaa puhuttu…” Näitä puhujia voidaan yrittää syyttää ”majesteettirikoksesta” ”voideltuun ei saa koskea” -opetuksella.

Kohta

  • puhuu ainoastaan ja vain vainosta Kristuksen/uskon takia
  • on lohdutuksen sana niille, jotka suoraselkäisen uskonsa ja Kristuksen seuraamisen takia joutuvat kohtaamaan asiatonta kohtelua, pahan puhumista, suoranaista vainoa. Pietari totesi poleemisesti: ”Mitä erinomaista siinä on, jos te kestätte silloin, kun teitä kuritetaan tehtyänne väärin?”

Voideltuun koskemis -opetuksen taustalla on kohta, jossa Daavid perustelee sen, että ei tukijoidensa kehotuksesta huolimatta tappanut/antanut tappaa Saulia, ajatuksella: ”Älkää koskeko voideltuihini.” Huomaathan: Kysymys ei ollut siitä, että Daavid olisi pistänyt pään puskaan sen edessä, mitä Saul teki. Daavid vain yksinkertaisesti teki sen, minkä tilanteessa ymmärsi oikeaksi Jumalansa edessä. Hän sovelsi Jumalan Sanaa niin kuin se hänelle avautui kyseisessä tilanteessa.

Murjomme ja teemme väkivaltaa Jumalan Sanalle, jos siirrämme sen pois asiayhteydestä tai sovellamme tilanteessa, johon Jumala ei olisi sitä tarkoittanut – vaikkapa pönkittämään omia hölmöilyjämme tai tukemaan väärintekijää.


Kun vastustaja karvaa – ja kovaa

… Sen sijaan silloin, kun oikeasti olemme liemessä sen takia, että olemme Kristuksen seuraajia ja teemme elämässämme Hänen tahtoaan sillä ymmärryksellä, joka meillä on… olemme hyväosaisia.

Kuulin taannoin tästä hyvän, ajassamme ymmärrettävän kuvan. Pelissä kiekollinen/pallollinen vastustaja joutuu haastetuksi. Kuka pelaaja on niin hölmö, että haastaa sellaisen pelaajan, jolla ei ole kiekkoa/palloa – tai sellaista pelaajaa, joka ei ole saamaisillaan kiekkoa/palloa. Vastustaja käy aina haastamaan joko pelaajaa, jolla kiekko/pallo on tai sitä pelaajaa, jolle se todennäköisesti syötettäisiin.

Tämä kuva antaa valoa myös meidän ”oikeisiin” taisteluihimme. Kun vastustus on kovaa, voimme näissä tapauksissa tulkita asian myös niin, että meillä on – tai meille on tulossa – jotain tärkeää. Silmät siis auki – ja katselemaan, kuulostelemaan, mitä Herra meinaa kanssamme.

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s