Mistä elämämme riippuikaan?

Ihminen ei elä ainoastaan leivästä,
vaan kaikesta, mitä Herra sanoo. (5. Moos. 8: 3)

Jae sisältää mielestäni todella oleellista meidän kristittyjen (hengellisen) elämän kannalta: Elämämme riippuu ei vain leivästä, vaan kaikesta, mitä Herra sanoo.

Jae on yksi niistä sanoista, joilla Jeesus torppasi sielunvihollisen häneen kohdistamat kiusaukset.

Sanan lukijat sikailijoita?

Olen törmännyt opetukseen, joka halveksii Sanaa ja siihen pureutuvia ihmisiä. Minusta on ollut todella törkeää, että jollakin on ollut kanttia väittää, että Sana ylpistää, Sana vie vinoon – tai että Sanan lukeminen on ”porsastelua”.

Usein nämä väitteet perustellaan näennäisesti Sanalla tai Hengen ilmoituksella – asiayhteydestään irrotetuilla Raamatun kohdilla tai sillä, että ”Herra puhui”.

Kuri ja kuuliaisuus

Itse olen entistä tomerammin ottanut tavakseni lainata jakeita nimenomaan ASIAYHTEYDESSÄÄN sen vuoksi, että näemme, mihin jakeet oikeasti ovat liittyneet.

Seuraavassa alussa lainaamani jae tässä asiayhteydessä:

”Painakaa mieleenne se laki, jonka minä nyt annan teille. Noudattakaa sitä tarkoin, että saisitte elää, lisääntyisitte ja pääsisitte ottamaan omaksenne sen maan, josta Herra on valalla vannoen antanut lupauksen teidän esi-isillenne. Muistakaa, kuinka Herra neljänkymmenen vuoden aikana johdatti teitä pitkällä matkallanne autiomaassa. Hän kuritti teitä ja pani teidät koetukselle saadakseen tietää, aiotteko todella noudattaa hänen käskyjään vai ette. Tehdäkseen teidät nöyriksi hän piti teitä nälässä ja ruokki teitä sitten mannalla, jota ette olleet ennen maistaneet, eivät myöskään teidän isänne. Hän halusi osoittaa teille, ettei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan kaikesta mitä Herra sanoo.

Kysymys on kuuliaisuudesta. Myös syystä ja seurauksesta. Meille suomalaisille, jotka olemme saaneet tukkapöllyä, jotkut ehkä (ainakin näytettynä) vitsaa, seisoneet nurkassa, tms. kuri merkitsee usein nimenomaan rangaistusta. Minulle asia avautui aikanaan Vapaakirkon teologisen opiston rehtorin Simo Lintisen luennolla. Hän kertoi, että kuri -sanan alkuperäinen merkitys on sama kuin lammaslaumaa oikeaan suuntaan ohjaava aitaus. Kysymys ei ollut rangaistuksesta, vaan oikeaan (suuntaan) ohjaamisesta. Kysymys oli lampaan ja lauman edusta. Kysymys oli siitä, että laumaa ohjattiin joko turvaan tai hyville ruokamaille. Kun luemme edellämainitut jakeet tästä ohjauksen näkökulmasta, asia avautuu aivan eri tavoin kuin, jos lukisimme sen rangaistuksen näkökulmasta.

Kurituksen perimmäinen motiivi

Kysymys ei niinkään ole siitä, että Jumala rankaisisi meitä töppäyksistämme, kuin siitä, että Hän yrittää kertoa meille, että paras tie on tehdä niin kuin Hän on meitä neuvonut tekemään.

Kerta toisensa jälkeen Jumala osoittaa meille tietä Hänen Sanaansa.

Sanan perinpohjainen tuntemus auttaa löytämään totuuden

Olen hengellisen kentän ilmiöitä seuratessani tullut siihen tulokseen, että myös meidän ajassamme petos ja väärennös tulee yhtä ovelassa muodossa kuin sitä tarjottiin Adamille ja Eevalle tai Jeesukselle. Se tulee varsin usein puolitotuuksina, väitteinä, jotka näennäisesti näyttävät hyviltä, oikeilta – jopa pyhiltä ja raamatullisilta.

Tässä on syy siihen, että myös meidän kannattaa tuntea Sana perinjuurin ja antaa sen uskon kautta sulautua meihin ja antaa Pyhän Hengen tehdä sitä elämässämme eläväksi ja toimivaksi. Sama ”keino” millä Jeesus pystyi erottamaan kiusauksen johdatuksesta, toimii myös meillä.

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s