Vääntö näyttää yhdistävän kaikkea keskustelua, jossa väärinkäytöksiin yritetään puuttua sellaisessa yhteisössä, joka ei pysty näkemään itsessään, opissaan tai toiminnoissaan mitään ongelmaa vaan joka ”ulkoistaa” ongelman kriittisiin ääniin.

Yhteisö kaikin voimin käpertyy haavan ympärille

  • ettei kukaan huomaa
  • ettei kukaan satuta tai
  • ettei kukaan ala haavaa hoitamaan.

Tyypillistä on ristiriitainen viestintä: Toisaalta sanotaan, että avoin keskustelu on mahdollista. Syytetään piiloutumisesta nimimerkkien taakse – ja auta armias, kun joku sitten uskaltautuu esiintymään omalla nimellään, niin höyhenet pöllyää.

Tehokkain keino Huutavan äänen korvassa poistamiseen näyttää olevan äänen vaientaminen – ei ääntä nostattaneen ongelman käsittely.

Äänen vaientamiseksi voidaan käyttää myös toisia keinoja – kuten äänen mitätöintiä tai syyllistämistä.”´– yksilö saa sosiaalisessa mediassa äänensä tehokkaasti ja tunteikkaasti kuuluviin.´ Samaan hengenvetoon ajatuksen esittäjä esitti myös toivomuksen, että sosiaalinen media ´voisi toimia myös rakentavasti yhteiskunnasamme.´” Lausuma näyttää sisältävän rivien välissä ajatuksen, että puheena olevat blogistit eivät olisi toimineet rakentavasti. – Vaikka ainakin minun mielestäni he ovat rakentavasti ja perustellen – kiihkottomasti – esittäneet kantansa.

Esimerkkinä erään blogistin saama sanallinen höyhennys:

“Saamani palautteen mukaan olen muun muassa selvästi kokoilemassa eriseuraa ympärilleni ja sotimassa Jumalan valtakuntaa vastaan. Minua on nimitetty omavanhurskaaksi, lakihenkiseksi ja omalakiseksi. Minua on käytetty esimerkkinä sudesta, joka lopun aikoina nousee Jumalan valtakunnasta sitä raatelemaan (Ap.t.20:29). Kuulemma olen teoillani kieltänyt uskoni. Minut on rinnastettu Korahiin, Dataniin ja Abiramiin (4.Moos.16:1->) — Minulle on kerrottu, että olen kasvanut niin suureksi, etten ole enää armon tarpeessa. –”

Yhteisö puhuu kielellä, jota jäsen ymmärtää. Kielellä, jolla on aiemin osoitettu, mikä on ”eriseuraisen” kohtalo.Mikä ikinä pahiten kolahtaa… Eikä vain niin, että henkilölle sanottaisiin itselleen, vaan ympärilläolevia varoitetaan hänestä. Kriitikko suljetaan ulkopuolelle. Siirretään toisiin tehtäviin – tai tehtävistä pois.

Niin tämä hengellinen kenttä muistuttaa joskus hiekkalaatikkoleikkejä. Poika tai tyttö tulee kirkkain silmin sanomaan: ”Toi kiusas”… Kun asiaa alkaa tutkimaan, selviääkin joskus että tuo suuriäänisin ”siipirikko” olikin laittanut homman alulle ja syyttää itseään puolustanutta kiusaajaksi.

Kurjinta – ja pitkällemenevintä – hengellinen väkivalta luonnollisesti on yhteisöissä, joissa valtaan sairastunut on yhteisön johto ja porukan ”kingi”. Silloin väkivalta läpäisee yhteisön latvasta juureen.

Helpommalla olisivat äänensä korottaneet & Co. päässeet, jos olisivat olleet hiljaa. Ehkä höyhennyksen on tarkoituskin toimia pelokkeena.

Oikeastaan meidän jokaisen on valittava puolemme silloin, kun näemme ympärillämme väärinkäytöksiä. Yhden äänensäkorottajan sanoin: ”Kiusaaminen on AINA väärin.” Puutummeko vai suljemmeko silmämme? Teemmekö ilmiöistä näkyvän vai kätkemmekö ne?

Isoimman ja kiusaajan puolella voi olla turvallista hetki… mutta muistat varmaan esimerkiksi kouluajoilta. On vain yksi sekunti, kun tuo isoin ja kiusaaja, päättää, että sinä oletkin se kiusattu. Turvallinen olosi isoimman ja kiusaajan ”hovissa” on mennyttä saman tien – olet nyt se kiusattu ja katsot ympärillesi, kuka sinua puolustaisi. Ehkä siinä hetkessä tulee mieleen, olisiko sittenkin pitänyt toimia jo toisin – aiemmin.

“Muutosta voisi ehkä viedä eteenpäin se, että kaikista tämän liikkeen sisällä tapahtuvista väärinkäytöksistä tehdään näkyvää. Meillähän ei pitäisi olla mitään salattavaa. Julkisuus pakottaa muuttamaan vääristyneitä käytäntöjä.

Minusta tuo ajatus siitä, että meillähän ei pitäisi olla mitään salattavaa, on koko jutun ydin.

Miten se menikään – taannoisessa taustayhteisössäni vallalla ollut fraasi..:

”Totuus tekee teidät vapaiksi.”

Totuus ei toimi vain yhteen suuntaan ts. niin, että olen (olemme) tilivelvollinen jollekin auktoriteetille, johtajalle, pastorille, yhteisölle, vaan myös tuo auktoriteetti, johtaja, pastori, yhteisö on tilivelvollinen minulle (meille).

 

3 Comments

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s