Jumalan kirkkaus

Jumalan kirkkaus

”Kun meillä Jumalan armosta on tällainen palveluvirka, me emme lannistu. Olemme hylänneet kaiken salakähmäisen, emme toimi petollisesti emmekä vääristele Jumalan sanaa, vaan tuomme esiin totuuden ja toivomme, että jokainen omassatunnossaan arvioi meidät Jumalan edessä.
— Emmehän me julista sanomaa itsestämme vaan Jeesuksesta Kristuksesta: Jeesus on Herra, ja hän on lähettänyt meidät palvelemaan teitä. Jumala, joka sanoi: ”Tulkoon pimeyteen valo”, valaisi itse meidän sydämemme. Näin Jumalan kirkkaus, joka säteilee Kristuksen kasvoilta, opitaan tuntemaan, ja se levittää valoaan.” (2 Kor. 4: 1,2,5,6, KR -92)
” Sentähden, kun meillä on tämä virka sen laupeuden mukaan, joka on osaksemme tullut, me emme lannistu, vaan olemme hyljänneet kaikki häpeälliset salatiet, niin ettemme vaella kavaluudessa emmekä väärennä Jumalan sanaa, vaan julkituomalla totuuden me suositamme itseämme jokaisen ihmisen omalletunnolle Jumalan edessä.
— Sillä me emme julista itseämme, vaan Kristusta Jeesusta, että hän on Herra ja me teidän palvelijanne Jeesuksen tähden. Sillä Jumala, joka sanoi: ”Loistakoon valkeus pimeydestä”, on se, joka loisti sydämiimme, että Jumalan kirkkauden tunteminen, sen kirkkauden, joka loistaa Kristuksen kasvoissa, levittäisi valoansa.”  (2 Kor. 4: 1,2,5,6, KR -38)

Profeetallisuus ei useimmiten ole kunnian kukkuloilla kulkemista. Totuudesta pidetään tasan yhtä kauan kuin se on myötäkarvaan silittämistä. Vanhan testamentin profeetat olivat poikkeuksetta aikansa toisinajattelijoita. Samoin olivat ensimmäiset kristilliset vaikuttajat.

Olen aiemminkin viitannut ”Elian voiteluihin”, joita ajassamme jaetaan varsin kevyesti. Usein Elian voitelun tavoittelijat yhtä lailla kun voitelun ”jakelijatkin” ovat keskittyneet Elian voitelun edustamaan voimaan ja ilmiöihin ja  sivuuttaneet sen tosiasian, että Elian voitelu vei vastakkainasetteluun kaikenlaisen vääryyden, rehottavan epäjumalanpalveluksen ja väärän profeetallisuuden kanssa. Kuvamme Eliasta on kiillottunut voimattomaksi, kauniiksi kiiltokuvaksi. Kiiltokuvamaisuus ja voimattomuus oli kaukana Elian ja Baalin profeettojen ja/tai Elian ja Ahabin sekä Iisebelin kohtaamisesta.  Jumalan kaikkia voimia ja auktoriteetteja voimakkaampi voima ilmeni – kirkastaakseen todellisen Jumalan nimen. Elian voitelu vei nokkapokkaan niiden ihmisten kanssa, jotka edustivat vääryyttä – olivat he sitten minkämoisia auktoriteetteja tahansa.

Voitelu ei kuvia kumartanut eikä pomoja pokannut.

Jumalan armon ja laupeuden palveluvirka toimii sekä pyhyyden että armon tunnosta käsin. Siksii se on niin rohkea! Jumalan pyhyys ja armo on enemmän/suurempi kuin ihmisten mielipiteet. Se suurempi kuin mikään pimeys. Se ei pelkää vastakkainasettelua suurimmankaan mahdollisen voiman tai auktoriteetin edessä.

.—

Totuus on  sekä julistuksen suositus että arviointiperuste! Julistuksen ydin on Kristus. Kehällinen jää syrjään. Julistus kohdentaa katseen Häneen, ristiinnaulittuna, ylösnouseena, Hallitsijana.

Ei ole muuta tietä kuin oppia tuntemaan Jumalan kirkkaus, kuin Kristuksen kautta:

”´Tulkoon pimeyteen valo´, valaisi itse meidän sydämemme. Näin Jumalan kirkkaus, joka säteilee Kristuksen kasvoilta, opitaan tuntemaan, ja se levittää valoaan.”

Vastaa