Hämmentävää hedelmää

Hämmentävää hedelmää

Että tällaista hedelmää…

Tapaamiseni seurakunnallisessa kentässä siipeensä saaneen kanssa  saa minut – poikkeuksetta pudistamaan päätäni. Päällimmäinen tuntuma kohtaamisten jälkeen on hämmennys:

  • Useimmat kohtaamistani ovat nähneet Jumalaa ja pyhää käytettävän väärin: jonkun henkilön tai organisaation omaan pussiin pelaamiseen.
  • Se mihin nämä ihmiset ovat uskoneet, ei ole ollutkaan sitä, minä se on heille markkinoitu.
  • Heille on voitu myös antaa ymmärtää, että jos nk. tuote ei ole toiminut, vika on ollut käyttäjässä.

Tällaistako jälkeä jätämme jälkeemme? Hämmentyneitä ihmisiä, jotka eivät tiedä, mihin uskoisivat ja mihin liittyisivät/tukeutuisivat.

Paha tällaiselle ihmiselle on saarnata siitä, ettei tulisi olla juureton; siipeensä saaneiden tilanne on se, että nuo ”sijat” eivät kerta kaikkiaan ole henkiselle ja hengelliselle terveydelle hyväksi!

 Eräs julistaja rukoili pyörätuolissa olevan naisen puolesta. Nainen ei julistuksista huolimatta noussut pyörätuolista. Ongelmaksi diagnosoitiin naisessa vaikuttava ”epäuskon demoni”.

Saarnaaja delegoi ”haastavamman tapauksen” paikallisen vanhimmiston jäsenen rukoiltavaksi – ja syytti vanhimmiston jäsentä epäuskosta, kun nainen ei parantunut.

Pastori puhui siitä, että lääkkeet pitäisi kerätä koriin, koska ihmiset eivät enää niitä tarvitsisi (… tiedän, että tämä pastori käytti itse astmalääkettä…)…

Kokemus

  • yleistyy koskemaan kaikkea uskoon liittyvää, jokaista uskovaa, pastoria ja seurakuntaa
  • saa kriittiseksi – joskus ylikriittiseksi
  • on vaarassa ryöstää uskon ja luottamuksen

Raamattu puhuu todella rajusti vääristä profeetoista ja paimenista, jotka vääristävät Jumalan sanoman ja tarkoituksen. Esimerkiksi Hesekielin kirjan 34. luvussa Jumala itse lupaa lopulta tarttua tilanteeseen – tulla ja koota hajalle ajetun laumansa.

Valinnan paikalla

Meidän vastuumme on se, että kristittyinä katsomme melkoisen tarkasti, millä puolella olemme:

Rakennamme sillä, mitä teemme, Kristuksen ruumista vai omin käsin sitä hajotamme?

Hengellisen kaltoinkohtelun taustalla pilkistää melko usein jonkinmoinen narsismi. Pyhästä ja hyvästä tulee askel omaan hyvinvointiin ja eteenpäinmenemiseen, vaikka tilanteen pitäisi olla juuri päinvastoin: sillä mitä meillä on rakennamme Jumalan valtakuntaa. Tämän Jumalan tahdon ja valtakunnan etsimisen Jumala on luvannut siunata Hänen huolenpidollaan ja siunauksellaan. Kaikki muukin on luvattu siinä ohessa. (Vrt. Matt.6:33)

Jumala haluaa ”koota uudelleen” niiden uskon ja palauttaa niiden luottamuksen, jotka ovat kokeneet kovia.

Vaikka joku käyttää väärin Jumalan Sanaa , Jumalan Sana toimii edelleen; vaikka joku vääristelee Jumalan töitä, Jumala jatkaa työtään.

 

Ulos uhrin roolista

”– tulkaa ja uudistukaa. Sallikaa minun uudistaa teidät. Sallikaa minun vahvistaa teidät. Sallikaa minun johtaa teidät valtakuntaani ja sen siunauksiin. Sillä minussa te elätte, liikutte ja olette. Sen tähden, että minä teen teidät eläviksi, minulle kaikki on mahdollista. Sen mitä olen teille antanut, niihin teillä on oikeus. Uskaltakaa uskoa ja ottaa vastaan. Siispä tulkaa, uudistakaa toivonne ja odotuksenne.  Karistakaa yltänne epäily ja pelko – ja jälleen uskokaa ”täysillä”. — Uskaltakaa uskoa ja ottaa vastaan kaikki se, mitä minä olen teissä täyteydessäni ja täydellisyydessäni.”

”Vapautukaa päähänpinttymästänänne. Älkää antako minkään viedä teiltä voittoanne. Puhun ajatuksistanne, jotka ovat kuin pyöröovi, ajatuksista, joihin palaatte aina uudelleen ja uudellen. Tämä ei ole parhaaksenne. Ette voi liikkua eteenpäin ennen kuin lakkaatte ajattelemasta itseänne uhreina. Antakaa anteeksi ja unohtakaa.”

Näit nämä normaalina saarnana tai Jumalan Hengen inspiroimana profetiana, sanoissa on ideaa.

Siihen saakka, kun pidämme itseämme uhreina, sellaisina, jotka eivät voi tehdä asioille mitään, junnaamme paikallamme.

Anteeksianto vapauttaa

Pahimmankin väärinkäytöksen ja hyväksikäytön – voi antaa anteeksi. Anteeksianto vapauttaa minut. [Korostan, että anteeksiantoni tai sinun anteeksiantosi, ei vapauta tekijää vastuusta. Se ei ole takaportti, josta luikahtaa tekemään taas väärin jota kuta toista kohtaan tai sinua/minua kohtaan. Myös tekijän tulee (ja toivottavasti hän tekee niin) pyytää anteeksi – mahdollisesti sovittaa tekonsa, jos on lakia rikkonut. – Anteeksianto vapauttaa sinut/minut katkeruudesta – ehkä pienin askelin mutta kuitenkin.] Vapauttaa elämään Jumalan sinulle/minulle tarkoittamaa elämää. Vapauttaa Jumalan suunnitelman, jonka vihollinen mieluusti yrittäisi ryöstää joko tuhoamalla meidät tai meidän mielenrauhamme tai luottamuksemme Jumalaan, ihmisiin tai elämään.

Jumala määrittelee sinut ainutlaatuiseksi

On käsittämätöntä, miten (usein narsistinen tai muuten vain dominoiva) ihminen katsoo oikeudekseen määritella arvomme ja/tai sen mitä me teemme tai saamme tehdä – jopa pitkälti jälkeen päin (esimerkiksi sen, kun narsistisen johtajan manipuloima yhteisö/työpaikka/ihmissuhde on takana). On äärettömän tärkeä erottaa tämä dominoiva määrittely siitä, keitä olemme – ja keitä olemme Kristuksessa.

Jumala haluaa palauttaa luottamuksen. Hänen sanansa meissä ja meistä on voimakkaampi kuin yhdenkään dominovan ihmisen sana.

Voit muistaa sinun elämäsi ”dominaattorin” sanoneen, ettet ole ”mitään” tai olet ”sellainen ja sellainen”. Jumala puhuu sinun elämääsi  toisenlaista: Jumalalle olet tärkeä, merkityksellinen, erityinen, ainutlaatuinen ja arvokas.

Hyvä mittari sen mittaamiseen, olemmeko varkaan vai Paimenen puolella, on- rakentavatko sanamme elämää vai hajottavatko ne elämää..png

Vastaa