Se että joku opettaa väärin, ei todista, että Raamattu on väärä

Se että joku opettaa väärin, ei todista, että Raamattu on väärä

Olen pyöritellyt päätäni yliampuvan opetuksen vuoksi.

Toisaalta ymmärrän yskän: Jos/kun olemme nähneet väärinkäytöksiä hengellisessä kentässä, toimimme hyvin ihmismäisesti – kuten yleistämme näkemämme kaikkeen hengelliseen viittaavaan ja alamme ampua kaikkea liikkuvaa.

Viime aikoina olen kovasti pahoittanut mieltäni Pyhän Hengen työn kritiikin takia.

Vastottain eräs ystäväni totesi helluntalaisuuden olevan “viimeinen lopunajan eksytys”. Olin todella tyrmistynyt “tuomiosta”. Tämän ystäväni tausta on samanmoinen omani kanssa. Olemme kumpikin tahoillamme nähneet väärinkäytöksiä karismaattisessa kentässä eikä näkemämme tosiaankaan ole kirkastanut Kristusta. Äärimmäisinä tapauksina ovat olleet omien intressien pukeminen profetiaan tai “feikki-ihmeet”, jotka eivät ole kestäneet lähempää tarkastelua – puhumattakaan “hengen ihmisinä” itseään pitävien kaksoisroolista (joista se toinen ei kestä tarkastelua).

Huolimatta siitä, että ajoittain olen kärkevästikin kirjoittanut näistä ilmiöistä, olen yrittänyt painottaa, ettei nähtyä kannata yleistää:

  • Vaikka vl-piireissä on paljastunut lasten hyväksikäyttöä, ei merkitse, että kaikki vl:iin kuuluvat ovat pedofiilejä.
  • Se, että joku karismaatikko on hairahtunut moraalisesti, ei merkitse, että kaikki ovat samanmoisia, jne.
  • Jos joku narsisti pitää hallussaan jotain yhteisöä tai seurakuntaa, ei merkitse, että kaikki johtavilla paikoilla ovat narsisteja…

Itselläni on varmasti pitänyt pään selvänä se, että silloin kun aikanaan kiinnostuin uskosta, Jumalasta ja Raamatusta ja löysin tieni seurakuntaan (seurakuntiin), olin sopivasti kriittinen ja vakuutuin aitojen asioiden kautta.

Esimerkiksi näkemäni karismaattisuus kesti tarkastelun. Kokemani ihmeet olivat aitoja – näin ne omin silmin, todistin niitä omassa elämässäni (yhtä parantumista omassa kehossanikin) Myös Raamatun lupaukset ovat kestäneet tarkastelun – ja joissain tapauksissa olen saanut elämässäni “pitkän linjan johdatusta” jonkun tilanteestani tietämättömän ihmisen saaman sanan tai itse näkemäni unen kautta. Ajan myötä tämä koettu ja nähty on toteutunut – ja olen kerta kerra jälkeen saanut kiittää Herraa siitä, että Hän pitää huolta, täyttää lupauksensa elämän tiukoissakin mutkissa.

Toisaalta liika sinisilmäisyys (johon valitettavasti jossain karismaattisuuden laidassa rohkaistaan – vain ottamaan vastaan…) sai minut tutustumaan kantapääkoulun kautta myös karismaattisuuden sivuraiteeseen [vaikka rehellisyyden nimissä on sanottava, että toinen äärilaita on sitten se, joka hylkää kaiken yliluonnollisen – niin kuin eräs henkilö taannoin sanoi, että saatana paransi kasvaimeni…!!!] ja minua vietiin niissä raiteissa kuin pässiä narussa ja tulin pölhöykissäni tukeneeksikin tuollaista hairahtunutta karismaattisuutta…

Hengellisyydenkään lähettyvillä pidä laittaa aivoja narikkaan. Meidän tarvitsee arvioida, onko asia niin kuin opetetaan – ja nimenomaan Raamatun kokonaisuutta ajatellen. Mutta tämä arviointi ei saa tarkoittaa sitä, että ammumme kaikkea liikkuvaa – yleistämme kokemamme kaikkeen näkemäämme.

Uskontunnustuksessa tunnustamme yliluonnollisen, yli järkemme käyvän Jumalan.

  • Kristuksen neitseestä syntyminen ja ylösnousemus ovat ylitse järkemme käyviä asioita.
  • Tällaisia ovat myös Raamatun nk. ihmeet, asiat, joista jotkut näyttävät lyöneen ällikällä myös Jeesuksen aikalaiset, jopa Hänen seuraajansakin.
  • Tällaisia esimerkkejä ovat muun muassa se, että Jeesus kävelee vetten päällä ja että Hän ilmestyy ylösnousemuksensa jälkeen oppilailleen. Molemmissa tapauksissa Jeesuksen täytyi vakuuttaa seuraajilleen, että Hän tosiaan on Jeesus.

Nämä tapaukset ovat muistuttaneet itseäni siitä, että Jeesus voi toimia epätavanomaisella, odottamattomallakin tavalla.

Jennifer Mills, johon olen muutamassa kirjoituksessa viitannut, on ehdottanut  mahdoton -sanan poistamisen kristityn sanakirjasta, koska Jumalalle on mahdollinen sekin, mikä meille on mahdotonta. Me luokittelemme asiat mahdollisiin ja mahdottomiin.

  • Jumalalle on ollut mahdollista luoda maailma…
  • Hänelle on ollut mahdollista “nostaa” Kristus kuolleista.

Kuten Paavali antaa ymmärtää Jumalan lahjan, Kristuksen, olevan eräänlainen vakuutus siitä, että Hän lahjoittaa kaiken muunkin Hänen kanssaan (vrt. Room 8:32). Efesolaiskirjeen 1. luvussa Paavali kirjoittaa, että sama voima, joka herätti Kristuksen kuolleista, vaikuttaa meissä uskovissa – ja rukoilee sydämen silmien avautumista. Sitä tarvitsemme – että tajuamme Jumalan suuruuden.

Vastaa